اخبار و بلاگ

راه های تقویت بینایی چشم

راه های تقویت بینایی چشم – تمام بایدها و نبایدها

چشم‌ها از مهم‌ترین اندام‌های بدن هستند و ما از وقتی که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که مجدد به خواب می‌رویم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر می‌خواهید به اهمیت چشم‌ها پی ببرید فقط کافی است یک روز، تمام فعالیت‌های خود را با چشم بسته انجام دهید. حالا که به اهمیت چشم‌ها پی بردید؛ قصد داریم راه های تقویت بینایی چشم را به طور کامل به شما بگوییم.

علائم وجود ضعف در بینایی

ضعف چشم خودش را در حالت‌های مختلف آستیگماتیسم، دوربینیُ نزدیک‌بینی و … نشان می‌دهد. در تمامی این موارد، عواملی مانند ژنتیک، کهولت سن، فشار زیاد بر چشم و تغذیه نامناسب تاثیر بسزایی در ضعف بینایی چشم دارند. اما با اعمال راه های تقویت بینایی چشم در زندگی خود، می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید. اما به طور کلی علائم وجود ضعف در بینایی چشم عبارتند از:

  • تاری دید در بعضی از مواقع روز
  • عدم مشاهده تابلو‌های خیابان
  • عدم تشخیص افراد از راه دور
  • دیدن تصاویر کج
  • عدم توانایی در حرکت در تاریکی شب
  • سوزش چشم در اثر کوچک‌ترین برخورد با نور

این‌ها مهم‌ترین علائمی هستند که در صورت وجود در شما باید در سریع‌ترین زمان پیگیر آن باشید و به پزشک مراجعه کنید تا راه‌حلی برای شما پیدا کند. اما قطعا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین راه های تقویت بینایی چشم را که در ادامه برای شما آورده‌ایم به خوبی بخوانید و رعایت کنید؛ تا دچار این ضعف‌ها و مشکلات بینایی نشوید.

بیشتر بخوانید: مضرات نور آفتاب برای چشم

راه های تقویت بینایی چشم

در ادامه چند مورد از بهترین راه های تقویت بینایی چشم را به ترتیب برای شما آورده‌ایم که اکثرا کارهای بسیار ساده‌ای هستند، اما اگر آن‌ها را انجام دهید و رعایت کنید، نتیجه‌ای غیرقابل باور حاصل خواهد شد. تمامی روش‌های زیر مطمئن و امتحان شده هستند. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و باید همه این موارد را برای داشتن چشمانی تیز چون عقاب انجام دهید.

  • دکتر هویج!

هویج خودش به تنهایی یک چشم‌پزشک محسوب می‌شود و یکی از بهترین راه های تقویت بینایی چشم است. هویج سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی که برای ساختن ویتامین A ضروری بدن است. ویتامینی مهم برای سلامت چشم و دید خوب.

خبر خوب این است که هویج برخی از مواد مغذی برای تقویت بینایی چشم را فراهم می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هویج را بخشی از برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. بهترین زمان برای خوردن هویج، زمان بین صبحانه و ناهار است. اگر هم هویج دوست ندارید و یا نمی‌توانید بخورید، جایگزین‌هایی مانند سیب‌زمینی شیرین، کدو حلوایی، طالبی و زردآلو نیز منابع خوبی از بتاکاروتن هستند.

هویج برای تقویت بینایی چشم

هویج برای تقویت بینایی چشم

  • خوردن اسفناج را فراموش نکنید!

اسفناج و سایر سبزیجات برگدار برای بینایی شما بسیار مفید هستند و جزو بهترین راه های تقویت بینایی چشم هستند؛ زیرا حاوی لوتئین و زآگزانتین هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها تراکم رنگدانه را در ماکولا، قسمت مرکزی شبکیه که جلوی اشعه‌های مضر را می‌گیرد، افزایش می‌دهند و همچنین به چشم کمک می‌کنند کنتراست را بهتر تشخیص دهد. از آنجایی که آن‌ها محلول در چربی هستند، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند سبزیجات برگدار را با روغن زیتون ترکیب کنید تا جذب را افزایش دهید. سایر غذاهای غنی از لوتئین و زآگزانتین عبارتند از کلم بروکلی، کدو سبز و تخم مرغ؛ اما اسفناج بهترین آن‌هاست.

سبزیجات برای تقویت بینایی چشم

سبزیجات برای تقویت بینایی چشم

  • مصرف ماهی

اگر گفتیم ماهی جزو بهترین راه های تقویت بینایی چشم است، اغراق نکرده‌ایم. ماهی سالمون، تُن، قزل آلا، ساردین، آنچوی و شاه ماهی حاوی سطوح مفیدی از امگا ۳ هستند. مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ به محافظت از بزرگسالان در برابر خشکی چشم و ضعف بینایی کمک بسیاری می‌کنند. اگر به ماهی علاقه ندارید، می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند گردو، لوبیا چشم بلبلی، دانه کتان و دانه چیا استفاده کنید.

تا اینجا مواد خوراکی مهمی که در تقویت بینایی چشم تاثیر دارند را گفتیم. در ادامه راه های تقویت بینایی چشم را علاوه بر خوراکی‌های مقوی خواهیم گفتم همراه ما باشید …

  • حفظ تناسب اندام

شاید برای شما عجیب باشید که تناسب اندام چه ربطی به چشم‌ها دارد، اما باید بدانید که ورزش و حفظ تناسب اندام یکی از راه های تقویت بینایی به شمار می‌رود. بله! ورزش و حفظ تناسب اندام می‌تواند به چشم‌هایتان هم کمک کند، نه فقط به دور کمر شما. دیابت نوع ۲ که بیشتر در افراد چاق یا دارای اضافه وزن دیده می‌شود، می‌تواند به رگ‌های خونی ریز چشم آسیب برساند. این بیماری رتینوپاتی دیابتی نامیده می‌شود. قند بیش از حد در جریان خون شما به دیواره‌های ظریف شریان‌های شما آسیب می‌رساند.

رتینوپاتی دیابتی باعث می‌شود که شریان‌های بسیار کوچک در شبکیه (قسمت پشت چشم حساس به نور) خون و مایع به داخل چشم نشت کند و به بینایی شما آسیب برساند. بررسی منظم سطح قند خون و تناسب اندام و تناسب اندام می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و بسیاری از عوارض آن را کاهش دهد.

  • مراقبت از عینک و لنز چشم

در صورتی که از عینک طبی و آفتابی و یا لنز چشم استفاده می‌کنید باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. زیرا نگهداری نادرست عینک و به خصوص لنز تماسی چشم، خود باعث ایجاد بسیاری از مشکلات و بیماری‌های چشمی است. بنابراین یکی دیگر از راه های تقویت بینایی چشم و پیشگیری از بیماری‌های مختلف این است که به خوبی مراقب عینک و لنز خود باشید. زیرا این وسایل همیشه در معرض آلودگی قرار دارند و شما هر جایی که آن‌ها را قرار دهید، آلودگی جذبشان می‌شود. بنابراین قبل از استفاده حتما از محلول‌های مخصوص استریلیزه استفاده کنید.

  • ترک سیگار

می‌دانید که سیگار برای ریه‌ها و قلب‌تان مضر است، البته به مو، پوست، دندان‌ها و تقریباً تمام اعضای بدنتان مضر است. این ضرر شامل چشمان شما نیز می‌شود. سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را افزایش می‌دهد. خوشبختانه، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و سایر اعضای بدن شما می‌توانند پس از سال‌ها آسیب ناشی از دخانیات در اولین ساعات ترک سیگار شروع به بهبودی کنند. هر چه مدت طولانی‌تری بتوانید از سیگار دوری کنید، رگ‌های خونی شما بیشتر سود می‌برند و التهاب چشمان شما کاهش می‌یابد.

سیگار را هر چه سریع‌تر برای سلامتی خود ترک کنید. این یکی از راه‌های فوق‌العاده موثر در بین راه های تقویت بینایی چشم است.

ترک سیگار برای تقویت بینایی چشم

ترک سیگار برای تقویت بینایی چشم

  • انجام تمرینات چشم

هر عضو و اندامی از بدن که برای مدت طولانی فعالیت انجام ندهد از کار می‌افتد و فعالیت مجدد برای آن سخت خواهد شد. این مقوله برای چشم‌ها نیز مورد تایید است. یعنی اگر شما از چشمانتان به خوبی کار نکشید در میان مدت مشکلات بینایی شروع به ظاهر شدن می‌کنند. حال برای حل این مشکل چندتا از راه های تقویت بینایی چشم با ورزش و تمرین را برای شما آورده‌ایم.

۱- روزانه ۱۰ بار چشم‌های خود را در جهت عقربه‌های ساعت و ۱۰ بار بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

۲- به اشیای دوردست به مدت پنج دقیقه خیره شوید و سعی کنید تمام جزئیات آن شی را ببینید و بررسی کنید.

۳- بعد از فعالیت طولانی چشم، مانند مشاهده فیلم، کار با کامپیوتر و … چشم‌های خود را برای مدت ۲ الی ۵ دقیقه ببندید و استراحت دهید.

۴- روزانه به طور مرتب پلک بزنید. برای این کار بهتر است به یک دیوار سفید نگاه کنید و به مدت ۲ دقیقه پلک بزنید. فاصله بین هر پلک زدن نیم ثانیه باشد.

۵- عدد ۸ انگلیسی را روی یک دیوار تصور کنید و آن را برای ۱۰ بار متوالی دنبال کنید.

  • رعایت قانون ۲۰-۲۰-۲۰

چشمان شما در طول روز سخت کار می‌کنند و هرازگاهی نیاز به استراحت دارند. اگر در یک زمان طولانی با کامپیوتر، موبایل و لپ‌تاپ کار می‌کنید، این فشار می‌تواند به ویژه شدیدتر باشد. برای کاهش فشار، از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید. این یعنی بعد از هر ۲۰ دقیقه کار مداوم با کامپیوتر و خیره شدن به آن، باید به مدت ۲۰ ثانیه به یک شیء که در فاصله ۲۰ قدمی شما قرار دارد نگاه کنید و خیره شوید.

  • کمپرس گرم و سرد

در انتهای روز و قبل از خواب یک کاسه آب گرم و یک کاسه آب سرد آماده کنید.  حوله‌ای را ابتدا کمی با آب گرم خیس کنیدُ چشمانتان را ببندید و روی پلک قرار دهید. به مدت ۵ دقیقه روی چشمتان قرار دهید. سپس همین کار را با اب سرد انجام دهید. این یکی از راه های تقویت بینایی چشم است که می‌توانید به صورت روزانه تکرار کنید.

کمپرس آب سرد و گرم چشم‌ها

کمپرس آب سرد و گرم چشم‌ها

  • ترک عادت بد

یکی از عادت‌های بسیار بد و مضر برای چشم که امروزه به وجود آمده است؛ این است که افراد شب‌ها قبل از خواب موبایل خود را در دست می‌گیرند و تا ساعت‌ها قبل از خواب با ان بازی می‌کنند. این کار توسط متخصصین و چشم پزشکان به طور کامل منع شده است. متخصصین توصیه کرده‌اند حداقل ۱ ساعت قبل از خواب، موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و … را رها کنید تا طول عمر بینایی و چشمانتان بیشتر شود.

بنابراین می‌توانیم از ترک عادت‌های بد مانند بازی با گوشی قبل از خواب به عنوان یکی از راه های تقویت چشم یاد کرد.

  • استفاده از عینک آفتابی

یکی از مهم‌ترین راه های تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی چشم در طول سال، استفاده از عینک آفتابی مناسب است. قبلا در مقاله‌ای در سایت به طور مفصل درباره مزایای عینک آفتابی صحبت کرده‌ایم. اما اگر قصد دارید جدیدترین عینک‌های آفتابی زنانه و مردانه اصل را از برندهای مروف جهانی با بهترین قیمت خریداری کنید، فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید عینک آفتابی زنانه

خرید عینک آفتابی مردانه

اسلایدر پاییز عینک انصار

اسلایدر پاییز عینک انصار

در آخر

همانطور که در بالا هم خواندید، چشم‌ها از مهم‌ترین اندام‌های بدن هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. همچنین چندتا از مهم‌ترین راه های تقویت بینایی چشم را به همراه راه‌های پیشگیری از بیماری‌های چشمی را برای شما آورده‌ایم. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات شما را در بخش دیدگاه‌ها در پایین مشاهده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.