اخبار و بلاگ

زمان تعویض لنز چشم

زمان تعویض لنز چشم – از کجا بفهمیم لنز چشم نیاز به تعویض دارد؟

حدود ۵۰۰ سال از اختراع لنز چشم (لنز تماسی) می‌گذرد. لنز تماسی یکی از اختراعاتی بوده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و امروزه علاوه بر خاصیت درمانی و طبی، به عنوان وسیله‌ای برای تغییر رنگ چشم نیز از آن استفاده می‌شود. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که اغلب کم به آن توجه می‌شود. آن هم زمان تعویض لنز تماسی چشم است. از این رو ما امروز قصد داریم به شما بهترین زمان تعویض لنز چشم یا همان تاریخ انقضای لنز چشم و زیان‌های آن به چشم صحبت کنیم.

انواع زمان تعویض لنز چشم

لنز تماسی چشم تاریخ دو نوع تاریخ انقضا دارد. این دو نوع عبارتند از تاریخ درج شده روی بسته لنز چشم و مدت زمان استفاده از لنز چشم. در ادامه هر کدام را به طور جداگانه تعریف خواهیم کرد.

  • تاریخ انقضا درج شده روی بسته لنز چشم

کارخانه‌ها در زمان تولید لنز چشم، آن را در آزمایشگاه مخصوص و در شرایط مختلف آزمایش می‌کنند. آن‌ها با انجام این آزمایشات متوجه می‌شوند که لنز تولیدی خودشان در حالت بسته‌بندی چه مدت دوام می‌آورد و بر این اساس روی جعبه آن تاریخ انقضای لنز چشم را چاپ می‌کنند.

در صورتی که از تاریخ انقضای لنز تماسی چشم گذشته باشد؛ آن را دور بیندازید و به هیچ وجه دیگر از آن استفاده نکنید. جلوتر مضرات استفاده از لنز تاریخ گذشته را به شما خواهیم گفت.

  • مدت زمان استفاده از لنز چشم

در نوع دوم زمان تعویض لنز چشم، مدت زمان استفاده از لنز مدنظر است. یعنی شما لنز را از زمانی که از جعبه خارج کردید و برای اولین بار از آن استفاده کردید؛ چه مدت زمانی را فرصت دارید تا از آن استفاده کنیدو بعد از آن زمان تعویض لنز چشم می‌رسد.

زمان تعویض لنز چشم

خب حالا به بحث اصلیمان رسیدیم…

یکی از نکات مهم در نگهداری از لنز چشم این است که شما باید لنز تماسی خود را هر مدت با یک لنز جدید تعویض کنید. این تواریخ را پزشک شما هنگام تجویز لنز به شما اطلاع خواهد داد. اما ما هم در اینجا می‌خواهیم زمان تعویض لنز چشم با لنز جدید را به شما بگوییم.

تعویض لنز چشمتعویض لنز چشم رنگی

تعویض لنز چشم رنگی

یکی از مهم‌ترین عواملی که طول مدت زمان استفاده از لنز تماسی چشم و زمان تعویض لنز چشم را مشخص می‌کند؛ نوع لنز چشمی است که پزشک برای شما تجویز کرده است. بر این اساس ۳ نوع مختلف لنز چشم وجود دارند که پزشک شما بر اساس تشخیص خود برای شما تجویز می‌کند.

این ۳ مدل لنز چشم:

  • لنز چشم روزانه

این نوع لنزها که معمولا از پرکاربردترین لنزها نیز محسوب می‌شوند؛ به چند شکل مختلف استفاده می‌شوند. در بعضی از این لنزها، زمان تعویض لنز چشم ۱ هفته و در بعضی دیگر به صورت یک بار مصرف استفاده می‌شوند. یعنی شما می‌بایست پس از یک بار استفاده آن را تعویض کنید.

  • لنز چشم فصلی

همانطور که از اسمش هم مشخص است؛ این لنز چشم به مدت ۳ ماه استفاده می‌شودو یعنی زمان تعویض این لنز چشم پس از گذشت ۳ ماه از استفاده آن است. البته در شرایط خاصی که پزشک به شما می‌گوید می‌توانید از لنز چشم فصلی به مدت ۶ ماه نیز استفاده کنید.

  • لنز چشم سالانه

و در آخر لنز چشم سالانه که تا به امروز بیشترین زمان برای تعویض لنز چشم را دارد. شما می‌توانید از لنز چشم سالانه و پس از باز کردن بسته‌بندی، به مدت ۱ سال کامل استفاده کنید.

بنابراین شما باید بر اساس نوع لنزی که پزشک برای شما تجویز کرده است؛ زمان تعویض لنز چشم را بفهمید.

موارد دیگر تعویض لنز چشم

علاوه بر نوع لنز چشم که روزانه، فصلی و یا سالانه باشد؛ موارد مهم دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در زمان تعویض لنز چشم تاثیرگذار باشند. این موارد عبارتند از:

۱- تاریخ انقضای لنز چشم

اگر یادتان باشد در ابتدا نیز به این مسئله اشاره کردیم و گفتیم در صورتی که از تاریخ درج شده روی جعبه لنز چشم گذشته باشد؛ دیگر قابل استفاده نیست و باید یک بسته جدید بخرید. این یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که حتما باید به آن توجه کنید زیرا ضررهای جبران ناپذیری برای چشمانتان دارد.

۲- کدر شدن لنز چشم

در این حالت شما وقتی لنز را روی چشمانتان قرار می‌دهید؛ حالت کدری و تاری دید را احساس خواهید کرد. اگر پس از استفاده از لنز چشم باز هم تار دیدید؛ این یعنی که لنز شما دیگر قابل استفاده نیست و زمان تعویض لنز چشم شما فرا رسیده است.

کدری سطح لنز چشم زمانی اتفاق می‌افتد که به خوبی از لنز مراقبت نکرده باشید و باکتری و آلودگی‌های مختلفی به لنز چشم رسیده باشند.

۳- عوض شدن شکل لنز چشم

یکی دیگر از موارد تعویض لنز چشم، تغییر شکل ظاهری لنز چشم است. برای مثال اگر لنز شما تحت فشار قرار گرفته باشد و خمیدگی و فرورفتگی پیدا کرده باشد؛ نباید دیگر از آن استفاده کنید و زمان تعویض لنز چشم فرا رسیده است.

۴- اذیت شدن چشم‌ها

همانطور که می‌دانید یکی از مزایای لنز چشم نسبت به عینک آفتابی، این است که دیگر شما با استفاده از لنز دچار سردرد نمی‌شوید و چشمتان اذیت نمی‌شود. بنابراین در صورتی که هرگونه اذیتی در اثر استفاده از لنز احساس کردید؛ به این معناست که دیگر زمان تعویض لنز تماسی چشم فرا رسیده است.

دلیل شایع بروز این مشکل ورود آلودگی‌ها به لنز شما است. از این رو پیشنهاد ما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم‌ها، این است که لنزها را در جالنزی قرار دهید و با محلول لنز تمیز نگه دارید.

مراقبت از لنز چشم - عینک انصار

مراقبت از لنز چشم

۵- تغییر نمره چشم

اگر شما هم از لنز چشم استفاده می‌کنید باید بدانید که لنز طبی چشم بر اساس نمره چشم ساخته می‌شود. بنابراین برای متوجه شدن زمان تعویض لنز چشمتان، باید هر مدت که دکترتان برایتان مشخص می‌کند؛ برای معاینه چشم اقدام کنید تا در صورت تغییر نمره چشم شما، پزشک اقدام به تعویض لنز تماسی شما کند.

در صورتی که تمامی روش‌های بالا از شماره ۱ تا ۴ امتحان کردید اما همچنان هنگام استفاده از لنز چشم احساس ناراحتی می‌کنید؛ باید نوبت معاینه چشم بگیرید و چک کنید که نکند نمره چشمتان تغییر کرده است.

مشکلات استفاده از لنز چشم تاریخ گذشته

همانطور که کمی پیش‌تر هم به شما گفتیم در صورتی که از لنز تاریخ گذشته استفاده کنید؛ مشکلات زیادی را برای چشمتان به وجود خواهید آورد. این مشکلات عبارتند از:

  • عفونت چشم‌ها
  • آلودگی چشم
  • زخم شدن قرنیه چشم
  • ایجاد جراحت در چشم
  • کاهش بینایی
  • نابینایی کامل (در صورت وجود نوعی خاص باکتری)

با توجه به موارد بالا، بنابراین بهتر است حواستان به خوبی به تاریخ انقضا لنز چشم باشد تا خدایی نکرده دچار مشکلات بالا نشوید.

سوالات متداول

چند ساعت در روز می‌توانم از لنز استفاده کنم؟

Ο بر اساس تحقیقات انجام شده بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت می‌توانید از لنز چشم در روز استفاده کنید.

آیا می‌توانم با لنز چشم بخوابم؟

Ο خیر. این کار بسیار خطرناک است و در مواردی در جهان منجر به کوری فرد انجام دهنده این کار شده است.

آیا در لنز رنگی نیز باید این موارد رعایت شوند؟

Ο بله. تمامی موارد بالا، به جز مورد مربوط به نمره چشم، مربوط به لنز رنگی نیز می‌شوند و در صورتی که از لنز رنگی و فقط برای زیبایی استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله از عینک انصار یک راهنمای کامل درباره زمان تعویض لنز چشم و تاریخ انقضا لنز چشم برای شما آوردیم. همانطور که خواندید در صورت عدم تعویض به موقع لنز چشم خطرات زیادی شما را تهدید می‌کنند.

اگر از این مطلب خوشتان آمد و برایتان مفید بود آن را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم از زمان تعویض لنز آگاه باشند و مراقب سلامتی چشمانشان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.