اخبار و بلاگ

یوگا چشم چیست؟

یوگا چشم چیست و چگونه انجام می‌شود؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک روز کاری طولانی و استفاده طولانی‌مدت از کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل احساس درد و سوزشی در چشمانتان می‌کنید. اگر به این چشم درد توجه نکنید و آن را به حال خود رها کنید؛ در آینده چشمتان دچار مشکل خواهد شد. خوشبختانه برای استراحت و آرامش چشم‌ها، ورزشی وجود دارد که به آن یوگا چشم می‌گویند. ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار قصد داریم به شما بگوییم که یوگا چشم چیست و با چه حرکاتی انجام می‌شود؟

یوگا چشم چیست؟

یوگا چشم یکی از جدیدترین روش‌ها برای آرامش و استراحت چشمان است. این یوگا شامل یکسری تمریناتی است که به گفته متخصصین باعث حفظ سلامت چشم می‌شود. با این حال، هنوز هیچ تحقیقی برای تأیید یا رد این ادعاهای بهداشتی وجود ندارد. اما از آنجایی که این تمرینات بسیار ساده هستند، هیچ گونه آسیبی به چشمان شما نمی‌رسانند و اشخاص زیادی با انجام یوگا چشم نتیجه مطلوبی گرفته‌اند.

یوگا چشم چیست؟

یوگا چشم چیست؟

مزایای یوگا چشم چیست؟

در ادامه جواب به سوال “یوگا چشم چیست” باید بدانید که این تمرینات روی افرادی مختلفی تست شده‌اند و هر کدام نتیجه‌های جالبی به همراه داشت. در پایین ۴ تا از مهم‌ترین مزایای یوگا چشم را آورده‌ایم.

  1. این تمرینات شامل چرخاندن چشم، کف دست، پلک زدن، زوم کردن و تغییر فوکوس است. برخی ادعا می‌کنند که این تمرینات می‌توانند تمرکز چشم شما را بهبود بخشند، فشار موجود بر چشم را کاهش دهند، بینایی را بهبود بخشند و حتی برخی از بیماری‌های چشمی مانند نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم را درمان کند.
  2. همچنین گفته می‌شود که یوگا چشم باعث کاهش فشار چشم می‌شود. خستگی چشم یک بیماری شایع چشمی است که می‌تواند زمانی رخ دهد که چشمان شما در اثر استفاده بیش از حد خسته می‌شوند. مانند زمانی که بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنید، مطالعه می‌کنید و یا حتی برای مدت طولانی رانندگی می‌کنید.
  3. خشکی چشم یکی دیگر از عارضه‌های رایج چشم است که انجام یوگا چشم، خشکی چشمان را تسکین می‌دهد. چند دلیل بالقوه برای خشکی چشم وجود دارد، از جمله پیری و فشار چشم دیجیتال. صفحه نمایش لزوما برای چشمان شما مضر نیست، با این حال، زمانی که به طور مداوم به صفحه نمایش خیره می‌شوید، کمتر پلک می‌زنید. پلک زدن چشم ما را روان می‌کند، بنابراین پلک زدن کمتر می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.
  4. یوگا چشم به کاهش استرس کمک می‌کند، که می‌تواند باعث یا تشدید فشار چشم یا تاری دید شود. بر أساس تحقیقات، حرکات تمرکز کوتاه انجام شده در تمرینات یوگا چشم به عنوان تمرینات استرس مثبت عمل می‌کنند که برای بدن و ذهن شما مفید است.
خستگی چشم

خستگی چشم

یوگا چشم برای چه کسانی مناسب نیست؟

تا اینجا به صورت کامل درباره یوگا چشم چیست و مزایای آن صحبت کردیم. در حالی که یوگا چشم فواید زیادی برای سلامتی دارد، برخی از حرکات یوگا چشم می‌تواند برای افرادی که گلوکوم (آب‌سیاه) دارند، مشکلاتی ایجاد کند. نشان داده شده است که تعدادی از موقعیت‌ها و حرکات فشار داخل چشم را افزایش می‌دهد.

حرکات معکوس یوگا که می‌تواند باعث آسیب شود عبارتند از:

  • سگ سر پایین
  • حرکت گاوآهن
  • حالت خم به جلو
  • حالت‌هایی که نیاز به قرار دادن پاهای خود روی دیوار دارند.

تمرینات یوگا چشم چیست؟

با اینکه کارایی یوگا چشم هنوز به صورت کامل و قطع به یقین ثابت نشده است، اما بعضی از تمرینات یوگا چشم را که نتیجه خوبی برای افراد مختلف داشتند را در پایین آورده‌ایم. حالا که فهمیدید یوگا چشم چیست به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت خستگی و درد چشم، این تمرین‌ها را امتحان کنید.

در ادامه مبحث یوگا چشم چیست باید اشاره شود که تمرینات چشمی، از جمله یوگا چشم، ممکن است برای کمک به فشار چشم و همچنین کاهش استرس موثر باشد. احساس استرس کمتر می‌تواند به شما کمک کند تمرکز بهتری داشته باشید. ممکن است بخواهید این تمرینات را در روزهایی که چندین ساعت با صفحه نمایش سر و کار دارید، امتحان کنید. تا ببینید آیا این تمرینات به کاهش ناراحتی کمک می‌کنند یا خیر.

نکته: اگر از لنز چشم یا عینک استفاده می‌کنید، قبل از انجام این تمرینات، بهتر است آن‌ها را بردارید.

۱- تمرین تغییر تمرکز

این تمرین عضلات چشم را تمرین می‌دهد و در عین حال توانایی تمرکز شما را نیز بهبود می‌بخشد. همانطور که در بخش تمرین یوگا چیست نیز اشاره کریم، این تمرینات به آرامش و استراحت چشمان شما بعد از روز کاری طولانی، کمک شایانی می‌کنند.

  1. دست چپ خود را تا جایی که می‌خواهید بیرون بیاورید و انگشت شست خود را در حالت شست بالا ببرید.
  2. صاف بنشینید و چشمان خود را مستقیم به جلو نگاه کنید. چشمان خود را روی شست خود متمرکز کنید.
  3. بازوی خود را تا جایی که می توانید به آرامی به سمت راست حرکت دهید و چشمان خود را دنبال شست خود قرار دهید.
  4. بازوی خود را در جهت دیگر به عقب حرکت دهید، بدون اینکه گردن یا چانه خود را حرکت دهید، تا جایی که چشم شما می رود، انگشت شست را دنبال کنید.
  5. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.
تمرین تمرکز یوگا چشم

تمرین تمرکز یوگا چشم

۲- تمرین ۲۰:۲۰:۲۰

بر أساس این تمرین شما باید بعد از هر ۲۰ دقیقه زل زدن به صفحه لوازم دیجیتال، ۲۰ ثانیه به چیزی که حدود ۶ متر دورتر است، خیره شوید. لازم نیست این فاصله دقیقاً ۶ متر باشد. ۲۰ ثانیه زمان ایده‌آلی است؛ زیرا می‌تواند چشمان شما را کاملاً آرام کند.

شما می‌توانید از برنامه‌های یادآور موجود در تلفن‌های همراه استفاده کنید تا هر ۲۰ دقیقه به شما یادآوری کند این کار را انجام دهید. البته باید بدانید که از تمرین ۲۰:۲۰:۲۰ را نمی‌توان به عنوان یوگا چشم نام برد. چرا که این تمرین از لحاظ علمی کاملا ثابت شده است و توسط پزشکان توصیه می‌شود. اما در کل می‌توان از آن به عنوان تمرینی برای جلوگیری از خستگی و درد چشم یاد کرد.

تمرین 20 20 20 یوگا چشم

تمرین ۲۰ ۲۰ ۲۰ یوگا چشم

۳- چرخش چشم‌ها

در دومین حرکت از یوگا چشم، شما باید با استفاده چشمانتان را در جهات مختلف حرکت دهید. این کار می‌تواند تا حد زیادی خستگی، خشکی و درد چشم را کاهش دهد. برای انجام این تمرین یوگا چشم طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  1. در جایی بنشینید و نفس عمیق بکشید.
  2. ابتدا چشمانتان را به سمت بالا بگیرید. طوری که بتوانید بالای سرتان را کاملا ببینید.
  3. سپس بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت پیش بروید. یعنی بعد از بالا چشمان را کاملا به سمت راست متمرکز کنید.
  4. در این مرحله چشمان خود را به سمت پایین بگیرید طوری که زمین را ببینید.
  5. در آخر نیز چشم‌های خود را به سمت چپ متمرکز کنید.
  6. این کار را حدود ۵ الی ۱۰ بار تکرار کنید.

نکته: این تمرین از یوگا چشم را زمانی انجام دهید که احساس کمی درد و سوزش در چشمانتان کردید و پس از چرخاندن چشم بر خلاف عقربه‌های ساعت، این کار را در جهت عقربه‌های ساعت نیز انجام دهید.

۴- دور و نزدیک بینی

در تمرین سوم از مقاله یوگا چشم چیست یک تمرین ساده دیگر نیز وجود داردو شما در این تمرین باید وسیله‌ای را مثلا خودکار در دست خود بگیرید و به نقطه‌ای از آن خیره شوید. سپس این وسیله را به آرامی به بینی خود نزدیک کنید و به آرامی از آن دور کنید. در این تمرین یوگا چشم به هیچ عنوان چشمتان را از نقطه تمرکز بر ندارید.

۵- ماساژ چشم

در آخرین تمرین از یوگا چشم شما باید دستان خود را به خوبی با مالش به یکدیگر گرم کنید. سپس چشمانتان را ببندید و دستان را به آرامی روی چشمان بگذارید و کمی چشمان خود را مالش دهید. توجه کنید که این تمرین باید به آرامی و بدون فشار بر چشمان انجام شود.

نکته: در صورتی که فشاری بر چشمان خود احساس کردید، به این معنی است که این تمرین را اشتباه انجام داده‌اید.

ماساژ چشم

ماساژ چشم

نکات مهم سلامتی چشم

بعد از پرداختن به موضوع یوگا چشم چیست، شما باید همچنین بدانید که یوگا چشم به تنهایی نمی‌تواند سلامتی ۱۰۰% چشمان شما را تضمین کند. بلکه نکاتی وجود دارند که فقط در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانیدچشمانی سالم داشته باشید. این نکات مهم عبارتند از:

  • به طور منظم معاینه چشم انجام دهید. این برای تشخیص زودهنگام شرایطی مانند آب مروارید و گلوکوم ضروری است. همچنین این فرصت را به شما می‌دهد تا در مورد هر گونه نگرانی در مورد بینایی خود با پزشک خود صحبت کنید. بعد از ۶۰ سالگی، حتی اگر بینایی ۲۰/۲۰ داشته باشید، باید هر سال به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • با استفاده از عینک آفتابی از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
  • اگر با کامپیوتر خود کار می‌کنید یا اغلب از صفحه نمایش استفاده می‌کنید، زمان صفحه نمایش خود را حساب کنید و به ازای هر ساعت ۵ دقیقه استراحت کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ و همچنین پرتقال و هویج بخورید.
  • سیگار نکشید و آن را ترک کنید.

در آخر

ما در این مقاله از فرشگاه عینک انصار درباره یوگا چشم صحبت کردیم و پاسخ به سوال یوگا چشم چیست و چونه انجام می‌شود را به همراه تمرینات آن به صورت کامل گفتیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که ساعت‌های زیادی را در روز صرف کار با لوازم دیجیتال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این تمرینات را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.