اخبار و بلاگ

انواع رنگ چشم

انواع رنگ چشم | خاص‌ترین رنگ چشم‌ها و دلیل تفاوت رنگ چشم

انسان‌ها در دنیا با ویژگی‌های مختلفی از هم به دنیا آمدند. یکی از برجسته‌ترین این ویژگی‌ها، رنگ چشم هر فرد است. تنوع رنگ چشم در دنیا بسیار است و گاها با رنگ‌های بسیار نادری روبرو می‌شویم. شاید برای شما هم سوال باشد که انواع رنگ چشم در دنیا چه هستند و یا دوست دارید که خاص‌ترین چشم‌ها را ببینید. ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار به معرفی انواع رنگ چشم پرداختیم. در ادامه همچنین دلیل تفاوت رنگ چشم هر فرد را به شما گفته‌ایم.

انواع رنگ چشم چیست؟

تنوع رنگ چشم در دنیا بالاست و در این بین رنگ‌هایی وجود دارند که بسیار کمیاب هستند. ما در اینجا برای معرفی انواع رنگ چشم، آن‌ها را به ۲ دسته تقسیم کردیم. یکی رایج‌ترین رنگ‌ها و دیگری، کمیاب‌ترین آن‌ها. در ادامه آن نیز دلیل تفاوت رنگ چشم را آورده‌ایم.

انواع رنگ چشم چیست؟

انواع رنگ چشم چیست؟

رایج‌ترین رنگ چشم

بعضی از رنگ‌ها هستند که در چشمان اکثر افرادی که هر روز می‌بینید وجود دارند. این رنگ چشم‌ها را رنگ‌های رایج می‌نامیم. در ادامه و قبل از معرفی تمامی انواع رنگ چشم، ابتدا رایج‌ترین رنگ‌های چشم را برای شما آورده‌ایم. این رنگ‌ها عبارتند از:

۱- رنگ چشم قهوه‌ای

قهوه‌ای رایج ترین رنگ چشم در بین انواع رنگ چشم مردم سراسر جهان است. حدود ۷۹ درصد از مردم در سراسر جهان چشم های قهوه‌ای دارند. این یعنی اکثر مردم کره زمین و فارغ از اینکه دلیل تفاوت رنگ چشم آن‌ها چیست، چشمان قهوه‌ای دارند.

رنگ چشم‌های قهوه‌ای از بلوطی روشن و قهوه‌ای مایل طلایی روشن تا رنگی که آنقدر تیره است که سیاه به نظر برسد، متفاوت است. هیچ شخصی در دنیا چشمان سیاه ندارد، بلکه قهوه‌ای آن به قدری تیره است، که شما آن را سیاه می‌بینید. عنبیه‌های قهوه‌ای تیره تقریباً می‌توانند با مردمک ترکیب شوند و چشم‌ها را سیاه نشان دهند.

یکی از ویژگی‌های رنگ قهوه‌ای نسبت به سایر انواع رنگ چشم، این است که به دلیل سطح بالای ملانین، افراد با چشمان قهوه ای ممکن است محافظت بیشتری در برابر آب مروارید و اشعه‌های مضر UV خورشید داشته باشند. از این رو می‌توان گفت دلیل تفاوت رنگ چشم و قهوه‌ای بودن آن در اکثر افرادی که در مناطق گرم نشین هستند، خورشید و تابش مستقیم آن است.

رنگ چشم قهوه‌ای

رنگ چشم قهوه‌ای

۲- رنگ چشم آبی

تقریباً ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها چشمان آبی دارند. البته چشمان آبی در بین انواع رنگ چشم و در مناطق دیگر بسیار نادر هستند، زیرا تنها حدود ۹٪ از مردم در سراسر جهان چشم آبی دارند.

دانستنی جالب: همه افرادی که چشمان آبی دارند با هم فامیل هستند. محققان دریافته‌اند که حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش، فردی در اروپا با یک جهش ژنتیکی به دنیا آمد که توانایی آن ژن را برای تولید چشم‌های قهوه‌ای خاموش کرد و در عوض منجر به آبی شدن چشم‌ها شد. این اولین فردی بود که چشمان آبی داشت و هرکسی که امروز چشمان آبی دارد از نسل این انسان است. بنابراین می‌توان گفت دلیل تفاوت رنگ چشم در رنگ آبی، ژنتیک و وراثت است.

چشم‌های آبی کمترین میزان ملانین را دارند (حتی کمتر از چشم‌های سبز). این می‌تواند خطراتی ایجاد کند. افرادی که چشم‌های روشن دارند بیشتر در معرض آسیب خورشید ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند. بنابراین مهم است که همیشه هنگام بیرون رفتن از عینک آفتابی استفاده کنند. آن‌ها همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوم uveal چشم، یک سرطان نادر چشم هستند.

رنگ چشم آبی

رنگ چشم آبی

پس رنگ سیاه چه؟!

شاید شما هم از عدم حضور رنگ سیاه در لیست رایج‌ترین انواع رنگ چشم، تعجب کرده‌اید. اما جای تعجب نیست. چرا که رنگی به نام سیاه در بین انواع رنگ چشم وجود ندارد. بلکه چشم‌هایی که سیاه می‌بینید، در واقع رنگ قهوه‌ای بسیار تیره هستند. در بخش دلیل تفاوت رنگ چشم این مورد را بهتر متوجه خواهید شد.

کمیاب‌ترین رنگ چشم

فراتر از رنگ‌های آشنای قهوه‌ای، آبی و سبز، طیفی از کمیاب ترین رنگ چشم وجود دارد که هر کدام به اندازه افرادی که دارای آن‌ها هستند، منحصربه‌فرد و مرموز است. با تحقیق در این دنیای شگفت‌انگیز، در ادامه چندتا از کمیاب ترین رنگ چشم و زیبایی گیرای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تا اینجا ۲ تا از رایج‌ترین انواع رنگ چشم را معرفی کردیم. در ادامه به معرفی چندتا از کمیاب‌ترین رنگ چشم پرداخته‌ایم. رنگ‌هایی که شاید بیشتر آن‌ها را تابحال ندیده‌اید و یا دو سه بار بیشتر ندیده‌اید. این رنگ‌ها عبارتند از:

۱- رنگ چشم آنیریدیا

در حالی که به عنوان رنگ چشم نمی‌توان به آن نگاه کرد؛ اما آنیریدا Aniridia یک بیماری مادرزادی نادر است که حدود ۱ نفر از هر ۵۰۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این آماری که گفتیم، خودش گواه این است که رینگ چشم آنیریدیا کمیاب ترین رنگ چشم دنیاست. باعث عدم وجود جزئی یا کامل عنبیه می‌شود و در نتیجه مردمک تیره‌ای ظاهر می‌شود که ظاهراً با صلبیه سفید ترکیب می‌شود. اگرچه از نظر پزشکی چالش برانگیز است، اما برخی از افراد مبتلا به آنیریدیا زیبایی و قدرت را در ظاهر منحصر به فرد خود می‌یابند.

۲- هتروکرومی مرکزی یا ناهمرنگی عنبیه

در دومین بخش از کمیاب ترین رنگ چشم جهان، به یکی از انواع بسیار خاص چشم‌ها در دنیا می‌رسیم. یعنی هتروکرومی مرکزی! این وضعیت جذاب به افراد دو عنبیه رنگی متفاوت می‌دهد، مانند جواهرات نامتناسب که صورت را تزئین می‌کنند. تقریباً ۱ نفر از هر ۲۰۰۰ نفر را در دنیا مبتلا می‌کند. این ترکیب رنگ در چشم می‌تواند در ترکیبات مختلفی ظاهر شود که قهوه‌ای و آبی شایع‌ترین آن‌ها هستند. تصور کنید یک چشم سبز زمردی درخشان است در حالی که چشم دیگر آبی یاقوت کبود می‌درخشد. در واقع منظره‌ای جذاب است!

کمیاب ترین رنگ چشم | هتروکرومی مرکزی یا ناهمرنگی عنبیه

کمیاب ترین رنگ چشم | هتروکرومی مرکزی یا ناهمرنگی عنبیه

۳- رنگ چشم سبز

چشمان سبز نادرترین و کمیاب‌ترین انواع رنگ چشم در دنیا است. به طوری که در سطح جهان، تنها ۲ درصد از مردم چشمان سبز دارند که عمدتاً زنان اروپایی هستند. در بخش دلیل تفاوت رنگ چشم به اینکه چرا هر منطقه از کره زمین، رنگ چشم خاصی دارند، می‌پردازیم.

چشم‌های سبز نسبت به چشمان قهوه‌ای ملانین کم‌تر و نسبت به چشمان آبی ملانین بیشتری دارند. دلیل سبز بودن رنگ چشمان هم دقیقا همین انعکاس نور و پراکنده شدن آن توسط چشم به جای جذب توسط عنبیه است.

اگر می‌خواهید چشمان سبز خود را در معرض دید قرار دهید، حتماً در عینک بعدی خود از لنزهای ضد انعکاس استفاده کنید. این لنزها علاوه بر کاهش انعکاس و تابش خیره کننده، دید و درک چشمان شما را برای دیگران آسان می‌کند.

رنگ چشم سبز

رنگ چشم سبز

۴- رنگ چشم عسلی

رنگ چشم عسلی ترکیبی از رنگ‌های سبز و قهوه‌ای است. از این رو میزان ملانین رنگ چشم عسلی با قهوه‌ای یکسان است. تنها تفاوت این است که ملانین در چشم عسلی نزدیک لبه خارجی عنبیه است. چشم‌های عسلی اغلب دارای رگه‌های قهوه‌ای، سبز و گاهی طلایی در نزدیکی مردمک چشم هستند.

اما خب چطور این جزو کمیاب ترین رنگ چشم محسوب می‌شود؟! ۵٪ از مردم در سراسر جهان چشم‌های عسلی دارند. همین مسئله این رنگ را در بین انواع رنگ چشم، به یکی از کمیاب‌ترین رنگ‌ها تبدیل می‌کند. دلیل تنوع رنگ چشم و تبدیل شدن آن به عسلی هم ترکیب رنگ‌های سبز و قهوه‌ای است.

برای اینکه چشم‌های عسلی خود را برجسته کنید و در دید قرار دهید، به دنبال فریم‌های عینک رنگارنگی باشید که با رنگ چشمان شما مطابقت داشته باشد. عینک‌های سبز، قهوه‌ای و طلایی بهترین انتخاب‌ها هستند.

رنگ چشم عسلی

رنگ چشم عسلی

۵- رنگ چشم قرمز یا بنفش

این‌ها نادرترین و کمیاب‌ترین انواع رنگ چشم هستند. با این حال رنگ آن‌ها کاملا طبیعی و خدادادی است. یعنی هیچ گونه دخالت خارجی برای تغییر رنگ چشم و تبدیل آن‌ها به قرمز یا بنفش نبوده. بیشتر افرادی که رنگ چشم قرمز یا بنفش دارند، مبتلا به بیماری زالی هستند. زالی یا آلبینیسم یک اختلال ژنتیکی نادر است که از تولید ملانین در بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین دلیل تفاوت رنگ چشم را در مورد قرمز و بنفش، می‌توان بیماری زالی نشان داد.

وقتی ملانین در بدن وجود نداشته باشد، چشم‌ها نیز بسیار روشن‌تر به نظر می‌رسند زیرا هیچ رنگدانه‌ای در عنبیه وجود ندارد. این کمبود ملانین باعث می‌شود که رگ‌های خونی در چشم زمانی که نور از رگ‌ها منعکس می‌شود، قابل رویت باشند. بنابراین، چشم‌ها قرمز یا بنفش به نظر می‌رسند.

رنگ چشم قرمز یا بنفش

رنگ چشم قرمز یا بنفش

۶- رنگ چشم کهربایی

چشم‌های کهربایی نیز در انسان بسیار نادر است. در کل دنیا فقط حدود ۵٪ از مردم رنگ چشم هربایی را از بین انواع رنگ چشم دارند. چشم‌های کهربایی در میان حیواناتی مانند گرگ، سگ، جغد، عقاب، گربه، کبوتر و ماهی بیشتر رایج است.

رنگ چشم کهربایی اغلب با عسلی اشتباه گرفته می‌شود. اما چشم‌های کهربایی رنگدانه بیشتری نسبت به چشم‌های عسلی دارند و رنگ به‌طور یکنواخت‌تر در عنبیه پخش می‌شود. آن‌ها همچنین ممکن است سطوح بالاتری از یک نوع ملانین به نام لیپوکروم داشته باشند که به رنگ طلایی یا نارنجی به نظر می‌رسد.

همانطور که دیدید، این رنگ چشم، در بین نادرترین انواع رنگ چشم در دنیا دیده می‌شود. از این رو خاص بودن این رنگ چشم از کسی پنهان نیست. اما چه دلایلی می‌توانند موجب این رنگ چشم در افراد شوند؟! یا اصلا چه چیزی می‌تواند رنگ چشم کهربایی را بیشتر از قبل نشان دهد؟ برای خواندن راهنمای کامل رنگ چشم کهربایی مقاله ما در این خصوص را در سایت بخوانید.

رنگ چشم کهربایی

رنگ چشم کهربایی

۷- رنگ چشم خاکستری

پس از رنگ سبز، رنگ خاکستری نادرترین و رایج‌ترین انواع رنگ چشم است. تخمین زده می‌شود که ۳ درصد از جمعیت جهان این رنگ چشم را دارند.

دانشمندان بر این باورند که چشم‌های خاکستری به روشی مشابه چشم‌های آبی رشد می‌کنند، اما ملانین کافی در لایه جلویی عنبیه وجود دارد که باعث می‌شود چشم‌ها به جای آبی، خاکستری به نظر برسند. روشی که استرومای چشم (یا لایه میانی قرنیه) نور را پراکنده می‌کند نیز می‌تواند آن‌ها را خاکستری نشان دهد. البته دلیل تفاوت رنگ چشم آبی و خاکستری یکسان نیست.

همه چشم‌های خاکستری یک رنگ نیستند. آن‌ها می توانند خاکستری تیره، خاکستری/آبی، خاکستری/سبز یا تقریبا فندقی به نظر برسند. همچنین به نظر می‌رسد که رنگ بسته به رنگ لباس و یا آرایش فرد و حتی تحت نور خاصی تغییر می‌کند.

رنگ چشم خاکستری

رنگ چشم خاکستری

۸- رنگ چشم طلایی

و اما در هشتمین و آخرین بخش از کمیاب ترین رنگ چشم جهان، به رنگ چشم طلایی می‌رسیم. تخمین زده می‌شود که این چشمان فریبنده که مانند طلای مذاب می‌درخشند، در کم‌تر از ۵ درصد از جمعیت جهان وجود دارند. به دلیل غلظت کم ملانین در استرومای قدامی و محتوای بالای لیپوکروم، گرما و درخشندگی آن‌ها را تراوش می‌کنند که یادآور فلزات گران‌بها است.

تصور کنید چشمان طلایی داشتید! بله حس جذابی است. دقیقا هم به دلیل اینکه این رنگ چشم نیز جزو کمیاب ترین رنگ چشم در دنیا است، تبدیل به رنگ چشمی خاص و جذاب شده است. رنگ طلایی برای چشم‌ها به زیبایی خاص و منحصر به فردی را به چهره افراد می‌دهد. البته که درصد طلایی بودن در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. در بعضی افراد این طلایی بیشتر مایل به رنگ عسلی است که اتفاقا در اینجا نیز به آن اشاره کردیم.

کمیاب ترین رنگ چشم طلایی

کمیاب ترین رنگ چشم طلایی

دلیل تفاوت رنگ چشم چیست؟

به طور کلی دلیل تفاوت رنگ چشم بر دو عامل بسیار مهم و اساسی یعنی ژنتیک و ملانین استوار است. عوامل دیگری مانند محل تولد و محل زندگی نیز در تفاوت رنگ چشم تاثیر دارند که در ادامه به همه آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • ژنتیک

در گذشته، به طور گسترده تصور می‌شد که رنگ چشم عمدتاً ارثی است. بنابراین، اگر پدر و مادر شما چشمان قهوه‌ای داشتند، شما نیز چنین خواهید داشت. دانشمندان همچنین معتقد بودند که کودکان تنها یک ژن رنگ چشم را از والدین خود به ارث می‌برند. آن‌ها اکنون می‌دانند که ۱۶ ژن در آن نقش دارند. به همین دلیل است که والدین با چشمان قهوه‌ای می‌توانند برای مثال فرزندی با چشم آبی داشته باشند.

بنابراین به غیر از بحث بر سر تعداد ژن موثر در تغییر رنگ چشم، می‌توان گفت که ژنتیک به عنوان یک دلیل تفاوت رنگ چشم مهم مورد بحث است.

دلیل تفاوت رنگ چشم

دلیل تفاوت رنگ چشم

  • ملانین

یک دلیل تفاوت رنگ چشم دیگر که تاثیر اصلی را در تغییر رنگ چشم کودک دارد، همین ملانین است. ملانین مسئول رنگ چشم، پوست و مو است. والدین ژن‌هایی را منتقل می‌کنند که بر میزان ملانین فرزندانشان تأثیر می‌گذارد. وقتی نوبت به چشم‌ها می‌رسد، هرچه فرد ملانین بیشتری در عنبیه خود داشته باشد، قسمت رنگی چشم که مردمک را احاطه کرده است، چشمان او تیره‌تر می‌شود.

  • محل زندگی

و در آخر یک دلیل تفاوت رنگ چشم که چندین بار در این مقاله به آن اشاره کردیم، محل تولد و زندگی است. مثلا رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ اصلی چشم در نظر گرفته می‌شود. زیرا این رنگ چشمی است که انسان‌های اولیه صدها هزار سال پیش در آفریقای کنونی داشتند. امروزه بیشتر مردم آفریقا و آسیا و بسیاری در خاورمیانه چشمان قهوه‌ای دارند.

یکی دیگر از دلایلی که این جمعیت‌ها چشم‌های قهوه ای دارند این است که سطوح بالای ملانین به محافظت از چشم‌ها، پوست و مو در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید کمک می‌کند. مردم در آن آب و هوای گرم‌تر به آن رنگدانه محافظ اضافی نیاز دارند. بنابراین دلیل تفاوت رنگ چشم را می‌توان سیستمی از سوی خدا برای محافظت از چشمان نیز دانست.

چشم‌های آبی در اروپا به خصوص در شمال اروپا بیشتر دیده می‌شود. در فنلاند و سوئد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از جمعیت چشم آبی دارند. بریتانیا و ایرلند بیش از ۵۰ درصد مردم چشم آبی دارند. در ایالات متحده، اکثر افراد با چشمان آبی دارای پیشینه اسکاندیناوی، بریتانیایی، ایرلندی و اروپای شرقی هستند.

در آخر

ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار به موضوع انواع رنگ چشم و دلیل تفاوت رنگ چشم در نقاط مختلف دنیا صحبت کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات و سوالات خود را از طریق فرم دیدگاه‌ها که در پایین همین مقاله موجود است، بنویسید. همکاران و متخصصین ما در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

رنگ چشم شما هرچه که باشد، چشمان شما زیبا و منحصر به فرد هستند. چه رنگ چشم نادر و کمیاب داشته باشید و چه رنگ چشم رایج و معمولی. چشمان خود را دوست داشته باشید و از آن‌ها مراقبت کنید. آن‌ها جزو با ارزش‌ترین دارایی‌های شما محسوب می‌شوند. در این مقاله، امروز با هم کمیاب ترین رنگ چشم دنیا را در ۸ مورد دیدیم. همچنین دیدیم که این رنگ‌ها با وجود عجیب و خاص بودنشاشن، زیبایی منحصر به فردی را نیز به فرم چهره و صورت فرد منتقل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.