اخبار و بلاگ

انواع کوررنگی چیست؟

انواع کوررنگی چیست؟ | تفاوت و راه درمان هر کدام

کوررنگی که به آن بینایی آکروماتیک نیز گفته می‌شود، وضعیتی است که بر توانایی فرد در تشخیص رنگ‌های خاص تأثیر می‌گذارد. این ویژگی معمولاً ارثی است. به این معنی که از یکی از اعضای خانواده به فردی منتقل می‌شود و مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند. البته همچنین ممکن است کوررنگی اکتسابی باشد، به این معنی که بعداً در زندگی ایجاد می‌شود. اما خب کوررنگی افراد با یکدیگر متفاوت است و در هر فرد نسبت به فرد دیگر شکل مختلفی دارد. بنابراین سوالی که ایجاد می‌شود این است که انواع کوررنگی چیست؟

از این رو ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار به طور کامل به مبحث کوررنگی و انواع کوررنگی چیست؟ پرداخته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

انواع کوررنگی چیست؟

اکثر افراد فکر می‌کنند که کوررنگی به این معنی است که شما جهان را به رنگ خاکستری می‌بینید. در حالی که این حالت فقط برای کوررنگی کامل و بسیار نادر است. معمولا کوررنگ بودن به این معنی است که در تمایز بین رنگ‌های خاص مشکل دارید. اما خب همین کوررنگی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه پاسخ اینکه انواع کوررنگی چیست را آوردیم.

۱- کوررنگی قرمز-سبز

در پاسخ به سوال انواع کوررنگی چیست؟ اولین موردی که به آن می‌پردازیم کوررنگی قرمز-سبز است. چرا که رایج‌ترین نوع کوررنگی بر ادراک رنگ‌های قرمز-سبز تأثیر می‌گذارد. در کوررنگی قرمز-سبز، چهار زیرگروه وجود دارد:

Protanomaly:  اختلال در توانایی دیدن رنگ قرمز، که باعث می‌شود اجسام قرمز، رنگ خاکستری مایل به سبز مات به نظر برسند. در این نوع کوررنگی علاوه بر رنگ قرمز، رنگ‌های حاوی قرمز (یعنی بنفش، نارنجی و غیره) نیز کدر به نظر می‌رسند.

Protanopia: دومین نوع از انواع کوررنگی که Protanopia نام دارد، ناتوانی کامل در دیدن نور قرمز، به این معنی که اکثر اجسام در سایه‌های مختلف طلایی یا آبی ظاهر می‌شوند. در این حالت قرمز و سبز را نمی‌توان تشخیص داد.

Deuteranomaly: در بین انواع کوررنگی، رایج‌ترین نوع رنگ قرمز-سبز، توانایی فرد برای دیدن سبز را مختل می‌کند. اجسام سبز ممکن است رنگ مایل به قرمز داشته باشند و رنگ‌های حاوی سبز محو و کدر به نظر برسند.

Deuteranopia: چهارمین و آخرین نوع از کوررنگی سبز-قرمز، ناتوانی کامل در درک نور سبز است. در این نوع کوررنگی، رنگ‌های قرمز و سبز قابل تشخیص نیستند و اکثر اجسام در سایه‌های آبی و طلایی ظاهر می‌شوند.

انواع کوررنگی

انواع کوررنگی

۲- کوررنگی آبی-زرد

در بین انواع کوررنگی، نوع کمتر رایج، کوررنگی آبی-زرد است که بر توانایی فرد برای دیدن سایه‌های آبی یا زرد تأثیر می‌گذارد. همانطور که گفتیم، در پاسخ انواع کوررنگی چیست؟ این نوع، کم‌تر از بقیه رواج دارد. دو نوع فرعی از کوررنگی آبی-زرد وجود دارد:

Tritanomaly: بر توانایی دیدن رنگ آبی تأثیر می‌گذارد، که تشخیص تفاوت بین آبی و سبز را دشوار می‌کند. در این نوع کوررنگی، تشخیص رنگ‌های قرمز و زرد نیز سخت است.

Tritanopia: ناتوانی کامل در دیدن رنگ آبی. کوررنگی Tritanopia تشخیص بین آبی و سبز، زرد و صورتی و بنفش و قرمز را دشوار می‌کند. که البته این نوع از انواع کوررنگی نیز نادر است.

۳- کوررنگی کامل

در بین انواع کوررنگی، دو نوع دیگر از کوررنگی، با نام‌های تک رنگی (همچنین achromatopsia نامیده می‌شود) و تک رنگ مخروطی آبی هستند.

Achromatopsia، کوررنگی کامل را توصیف می‌کند، که در آن تمام سلول‌های حسگر رنگ در چشم یا از بین رفته یا دچار اختلال می‌شوند. افراد مبتلا به این نوع فقط در رنگ‌های مختلف، خاکستری می‌بینند. سایر مشکلات بینایی معمولاً زمانی وجود دارند که فرد تک رنگی داشته باشد.

تک رنگ مخروط آبی نیز نادرترین نوع کمبود بینایی رنگ است. با تک رنگ مخروط آبی، تنها یکی از سه نوع سلول حسگر رنگ کار می‌کند. بنابراین، در حالی که فردی با این نوع می‌تواند نور آبی را حس کند، اغلب چیزها را در سایه‌های خاکستری می‌بیند.

به قولی در مبحث انواع کوررنگی چیست؟ می‌توان گفت که این دو نوع، که معمولا از سایر انواع کوررنگی نادرتر هستند، تشخیص رنگ را به طور کامل مختل می‌کنند و افراد اطراف خود را با سایه‌های خاکستری و به نوعی سیاه و سفید می‌بیند.

علت کوررنگی چیست؟

علت کوررنگی چیست؟

علت کوررنگی چیست؟

توانایی شما برای دیدن رنگ از سلول‌های گیرنده نوری، در پشت چشم شما ناشی می‌شود. گیرنده‌های نوری متشکل از میله‌هایی هستند که به نور بسیار حساس هستند و به شما در دید در شب کمک می‌کنند و مخروط‌هایی که به شما توانایی دیدن طیف رنگ را می‌دهند.

مخروط‌ها، نوری را که وارد چشم می‌شود، می‌گیرند و آن را به رنگ‌های مختلف تبدیل می‌کنند. سه نوع مختلف سلول مخروطی وجود دارد که به عنوان مخروط S، مخروط L و مخروط M طبقه بندی می‌شوند. اختلال در هر کدام از آن‌ها می‌توانند مسبب یکی از انواع کوررنگی شود.

مخروط‌های S طول موج نور آبی را حس می‌کنند، مخروط‌های L نور قرمز و مخروط‌های M نور سبز را حس می‌کنند. هنگامی که یک یا چند نوع از این مخروط‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، توانایی مخروط‌ها برای تبدیل نور به رنگ تعیین شده خود را مختل می‌کند. اما به طور کلی علت کوررنگی عبارت است از:

  • کوررنگی ارثی

کوررنگی معمولا یک بیماری ارثی است، به این معنی که شما با آن متولد می‌شوید. موارد کوررنگی قرمز-سبز ارثی ناشی از جهش ژنی در کروموزوم X است.

این امر باعث می‌شود بیولوژیک مردان بیشتر از بیولوژیک زنان، با کوررنگی قرمز-سبز متولد شوند. انواع دیگر کوررنگی، روی کروموزوم‌های مختلف انجام می‌شود، به این معنی که احتمال به ارث بردن آن‌ها در مردان و زنان به یک اندازه است.

  • کوررنگی اکتسابی

وراثت، تنها علت کوررنگی نیست. بلکه هر کدام از انواع کوررنگی می‌توانند به طور اکتسابی باشند و در نوجوانی، جوانی یا بزرگسالی، فردی را درگیر کند. کسانی که با کوررنگی به دنیا نمی‌آیند ممکن است همچنان از دست دادن قدرت تشخیص رنگ را تجربه کنند. برخی از دلایل اصلی کوررنگی اکتسابی عبارتند از:

  • آسیب به چشم یا مغز
  • بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم
  • شرایط عصبی که بر مغز تأثیر می‌گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس و آلزایمر
  • داروهای تجویزی مانند سیلدنافیل سیترات، دیگوکسین، اتامبوتول، هیدروکسی کلروکین و آمیودارون

برخلاف موارد ارثی، کوررنگی اکتسابی می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود. اگر مشکلات چشمی را تجربه کردید یا متوجه تفاوت در قدرت تشخیص رنگ خود شدید، به چشم پزشک مراجعه کنید. و حتماً قبل از شروع داروهای جدید در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. چرا که تشخیص اینکه انواع کوررنگی چیست؟ توسط چشم‌پزشک شما انجام می‌شود.

کوررنگی چقدر شایع است؟

در بالا پاسخ سوال انواع کوررنگی چیست؟ را آوردیم. اما سوال دیگری که به وجود می‌آید این است که انواع کوررنگی چقدر شیوع دارند؟ انواع مختلف کوررنگی دارای سطوح مختلف شیوع هستند. کوررنگی قرمز-سبز، که شایع‌ترین نوع است، تقریباً از هر ۱۲ مرد ۱ نفر و از هر ۲۰۰ زن ۱ نفر را مبتلا می‌کند.

تک رنگی مخروط آبی نیز مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند، اما موارد به طور کلی بسیار نادرتر است. از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر تنها ۱ نفر در سراسر جهان مبتلا می‌شود. کمی شایع‌تر، کمبود زرد آبی، ۱ نفر از هر ۱۰۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر خلاف باقی انواع کوررنگی، احتمال ابتلای مردان و زنان به آن برابر است.

نحوه درمان کوررنگی

محققان روش‌هایی را با استفاده از عینک و لنز چشم یافته‌اند که به بهبود وضعیت کوررنگی افراد کمک می‌کنند. برخی از این لنزها به اصلاح کوررنگی قرمز-سبز کمک می‌کنند. این لنزها با فیلتر کردن طول موج نور برای افزایش کنتراست بین قرمز و سبز کار می‌کنند. انجام این کار به بینندگان کمک می‌کند رنگ‌ها را بهتر تشخیص دهند و طیف دید کامل‌تری را تجربه کنند.

این یکی از روش‌های درمان کوررنگی است که فقط به یکی از انواع کوررنگی می‌پردازد. در صورتی که می‌خواهید با سایر روش‌های اصلاح کوررنگی در خانم‌ها و آقایان آشنا شوید و یا سوالاتی را در خصوص انواع کوررنگی چیست؟ دارید، از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت، با همکاران ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

در آخر

ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار به یکی از سوالات متداول یعنی انواع کوررنگی چیست؟ پاسخ دادیم. همچنین دلایل بروز و مبتلا شدن به کوررنگی و میزان شیوع هر کدام از انواع آن صحبت کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات و سوالات خود را در خصوص انواع کوررنگی از طرق باکس دیدگاه‌ها در انتهای همین صفحه برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.