اخبار و بلاگ

تفاوت نزدیک بینی و دوربینی

تفاوت نزدیک بینی و دوربینی در چیست؟

تا به حال به تفاوت نزدیک بینی و دوربینی فکر کرده‌اید؟ به طور کلی تعریف نزدیک‌بینی یعنی وضعیتی است که دیدن دوردست را برای مردم دشوار می‌کند. از سوی دیگر، تعریف دوربینی، شرایطی است که دیدن از نزدیک را دشوار می‌کند. در حالی که این شرایط می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی فرد شود، اما جای نگرانی نیست! خوشبختانه، هر دو بیماری چشمی نسبتا قابل درمان هستند.

ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار خلاصه‌ای کامل از هر وضعیت را به شما ارائه می‌دهیم تا به شما کمک کنیم درباره تفاوت نزدیک بینی و دوربینی بیشتر بدانید. همچنین این مقاله به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که کدام وضعیت را دارید و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید.

نزدیک بینی چیست؟

در اولین قسمت از مقایسه تفاوت نزدیک بینی و دوربینی، می‌خواهیم تعریف نزدیک بینی را به طور کامل برای شما روشن سازیم. در بالا خلاصه‌ای کوتاه درباره چیستی نزدیک بینی گفتیم. اما در ادامه به طور مفصل و کامل به نزدیک بینی پرداخته‌ایم.

فردی که نزدیک بین است، دیدن اشیاء از راه دور برایش مشکل است. نزدیک بینی زمانی ایجاد می‌شود که قدرت انکساری عدسی کریستالی چشم بیش از حد قوی می‌شود و باعث می‌شود نور در جلوی شبکیه متمرکز شود. به عنوان نمونه، پرتوهای نور به جای اینکه مستقیماً روی شبکیه قرار گیرند، روی ناحیه‌ای بین ۲۴ تا ۳۰ سانتی متر از چشم متمرکز می‌شوند.

این باعث می شود اشیاء دور تار و خارج از فوکوس به نظر برسند، در حالی که اجسام نزدیکتر واضح می‌مانند. نزدیک بینی در اثر ترکیبی از علل بیولوژیکی و محیطی ایجاد می‌شود. می‌تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود و معمولاً در دوران نوزادی و نوجوانی بدتر می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق خانواده‌ها منتقل شود.

دقت داشته باشید که شیوه زندگی شما نیز ممکن است یکی از عوامل ابتلا به این بیماری باشد. برای مثال، اگر بسیاری از فعالیت‌های نزدیک را با چشمان خود انجام دهید، مانند مطالعه یا کار با کامپیوتر، ممکن است دچار نزدیک بینی شوید.

نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی چیست؟

دوربینی چیست؟

حال که نزدیک بینی را به طور کامل متوجه شدید؛ در ادامه برای شناخت تفاوت نزدیک بینی و دوربینی باید تعریف دوربینی را نیز به طور کامل بدانید.

فردی که دوربینی دارد می‌تواند اشیاء دور را واضح‌تر از اجسام نزدیک ببیند. این می‌تواند ناشی از بدشکل شدن قرنیه (لایه شفاف جلوی چشم)، یا کوچک بودن بیش از حد کره چشم باشد که در نتیجه قدرت تمرکز ضعیف می‌شود. این مشکلات تمرکز نور را مستقیماً روی شبکیه غیرممکن می‌کند. درعوض، نور در پشت شبکیه متمرکز می‌شود و باعث می‌شود اشیاء نزدیک تار به نظر برسند.

دوربینی به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات چشمی است و بیشتر افراد با آن به دنیا می‌آیند. اما ممکن است تا زمانی که سنشان بالا نرود قابل توجه نباشد یا باعث مشکلات بینایی شود. در حالی که هیچ الگوی واضحی برای وراثت مستقیم وجود ندارد، داشتن یکی از اعضای درجه یک خانواده مبتلا به این بیماری (مانند خواهر و برادر یا والدین) خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

بنابراین در تفاوت نزدیک بینی و دوربینی می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که دوربینی در بین مردم بسیار رایج است اما نزدیک بینی کم‌تر دیده می‌شود.

دوربینی چیست؟

دوربینی چیست؟

تفاوت نزدیک بینی و دوربینی

حالا که تعریف هر دوی این مشکلات چشمی را دانستید در ادامه قصد داریم تفاوت این دو مشکل بینایی را در موارد مختلف برای شما بگوییم.

تفاوت تشخیص دوربینی در مقابل نزدیک بینی

برای تعیین اینکه آیا نزدیک بین هستید یا دوربین، ابتدا باید چند تمایز کلیدی را درک کنید.

علائم نزدیک بینی عبارتند از:

  • تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور
  • برای دیدن درست باید پلک ها را چشمک بزنید یا تا حدی ببندید
  • سردردهای ناشی از خستگی چشم
  • مشکل بینایی هنگام رانندگی

علائم دور بینی عبارتند از:

  • برای دیدن هر چیزی از نزدیک باید چشم ها را فشار داد
  • تاری دید در هنگام نگاه کردن به متن یا اشیاء از نمای نزدیک
  • احساس درد یا سوزش در اطراف چشم
  • سردرد بعد از خواندن یا انجام کارهایی که نیاز به تمرکز نزدیک دارند

تشخیص سریع دوربینی و نزدیک بینی

آیا آماده‌ای که آزمایشی سریع انجام دهید تا به طور کامل مشخص شود دوربین هستید یا نزدیک بین؟

برای شروع، چند دقیقه به چشمان خود استراحت دهید و نگاه خود را از هر وسیله‌ای منحرف کنید یا آن‌ها را برای مدت کوتاهی ببندید. سپس، سعی کنید چند صفحه از یک کتاب را بخوانید. آیا کلمات مبهم به نظر می‌رسند؟ آیا در نتیجه آن دچار سردرد می‌شوید؟ اگر گفتید بله، نشان دهنده این است که دوربین هستید.

اکنون سعی کنید به هر چیزی در فاصله تقریباً ۳ متری وجود دارد، خیره شوید. مثلا تابلوی خیابان یا تصویری روی دیوار. آیا در دیدن کلمات و تصاویر مشکل دارید؟ آیا می‌توانید آن‌ها را به اندازه کافی خوب ببینید که بتوانید آن‌ها را بخوانید یا متمایز کنید؟ اگر گفتید بله، ممکن است نزدیک بین باشید.

اگر در دیدن اجسام نزدیک و دور مشکل دارید، ممکن است هم نزدیک بین باشید و هم دوربین. این در صورتی امکان پذیر است که هر یک از چشمان شما شرایط خاص خود را داشته باشد. در واقع هر چشمی می‌تواند به درجات مختلف نزدیک بین یا دوربین باشد.

با استفاده از تفاوت نزدیک بینی و دوربینی که در بالا آوردیم می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که دوربین هستید یا نزدیک بین.

تست نزدیک بینی و دوربینی

تست نزدیک بینی و دوربینی

نزدیک بین بودن بهتر است یا دور بین؟

این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که معمولا افراد می‌پرسند. درک تفاوت نزدیک بینی و دوربینی شامل اذعان به این است که هیچ کدام بدتر نیستند، و همه این‌ها به درجه شرایط بستگی دارد. اگر اغلب نیاز به توجه به جزئیات جزئی داشته باشید، مانند زمانی که در دفتر کار می‌کنید، نزدیک بین بودن ممکن است آسان‌تر باشد.

از سوی دیگر، اگر به طور مکرر نیاز به مشاهده اجسام دور دارید، مانند هنگام رانندگی، دور بینی ممکن است راحت‌تر باشد. خوشبختانه، هر دو بیماری قابل کنترل هستند و به راحتی با عینک طبی قابل اصلاح هستند، بنابراین اگر هر یک از این دو بیماری را دارید، چشم پزشک ممکن است معاینه‌ای انجام دهد و عینک اصلاحی را توصیه کند که به بینایی شما کمک کرده و نیازهای خاص شما را برآورده کند.

اگر دور بین یا نزدیک بین هستم؛ به عینک نیاز دارم؟

افرادی که دوربین یا نزدیک‌بین هستند ممکن است بسته به شدت بیماری‌شان به عینک نیاز داشته باشند، اما اکثر افرادی که این دو را دارند متوجه می‌شوند که عینک انتخاب اصلی برای اصلاح بینایی و جلوگیری از بدتر شدن آن است. هر کدام از این دو شرایط را داشته باشید، ما در عینک انصار می‌توانیم عینک‌هایی را در اختیار شما قرار دهیم که نه تنها کاربردی هستند، بلکه برای استفاده روزمره مناسب و راحت هستند.

تفاوت عینک نزدیک بینی و دوربینی چیست؟

عینک‌های دوربینی با بزرگ‌تر کردن عدسی در مرکز و باریک‌تر کردن لبه‌ها، اجسام را بزرگ‌نمایی می‌کنند. هرچه بزرگنمایی بیشتری مشاهده کنید، قدرت لنز بالاتر است. این در مورد چشم مردم نیز صدق می‌کند. وقتی به فردی نگاه می‌کنید که عینک دوربینی دارد، چشمان او بزرگتر به نظر می‌رسد. لنز دوربین با کلمه “plus” نشان داده می‌شود که نشان می‌دهد چشمان شخص نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

در حالی که عینک‌های نزدیک‌بینی، چشم‌های فرد را کوچک‌تر نشان می‌دهند و به‌عنوان یک عدسی «کوچک‌کننده» عمل می‌کنند، اما تصاویر را کوچک‌تر نشان می‌دهند. وسط عدسی نزدیک‌بینی باریک‌تر است، در حالی که گوشه‌ها ضخیم‌تر هستند. این‌ها یک علامت منفی در جلوی خود دارند تا نشان دهند که توانایی تمرکز چشم را کاهش می دهند و به افراد امکان می دهند واضح تر ببینند.

برای تصحیح بینایی نزدیک یا دوربینی خود به کمک نیاز دارید؟ ما در عینک انصار می‌توانیم به شما در خرید آنلاین عینک با سلیقه خودتان به راحتی کمک کنیم! فریم دلخواه خود را از میان فریم عینک طبی مردانه و فریم عینک طبی زنانه موجود در سایت انتخاب کنید بقیه را به ما بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.