اخبار و بلاگ

درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟

درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟

تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی در کودکان است که در سنین پایین رخ می‌دهد. در صورتی هم که تنبلی چشم به خوبی درمان نشود، کودک را با مشکلات چشمی بزرگ‌تری مواجه می‌کند. تنبلی چشم ارثی بوده و در صورتی که پدر یا مادر خانواده در کودکی تنبلی چشم داشته‌اند، احتمال ابتلای کودک نیز زیاد است. اما ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار قصد داریم یکی از سوالات پر تکراری که اکثر خانواده‌ها می‌پرسند را پاسخ دهیم. آن سوال هم این است: درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟

تنبلی چشم کودک چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع درمان تنبلی چشم کودک، ابتدا باید درباره چیستی این مشکل چشمی بدانید. سیستم بینایی در طول ۷ تا ۱۰ سال اول کودک به سرعت رشد می‌کند. زمانی که اتصالات مهمی ایجاد می‌شود، اجازه می‌دهد نور بین مغز و اعصاب بینایی به عقب و جلو عبور کند. تنبلی چشم نیز زمانی رخ می‌دهد که مغز از یک چشم حمایت می‌کند و مسیرهایی را برای تنها یک چشم ایجاد می‌کند.

این عارضه معمولاً در دوران نوزادی یا اوایل کودکی شروع می‌شود. تنبلی چشم کودک شایع‌ترین علت مشکلات بینایی در کودکان است که از هر ۱۰۰ کودک ۲ تا ۳ کودک را مبتلا می‌کند. در صورتی که به موقع اقدام به درمان تنبلی چشم کودک نشود، اغلب نمی‌توان آن را اصلاح کرد. در صورت عدم درمان، تنبلی چشم می‌تواند بینایی و درک عمق را برای همیشه مختل کند.

همانطور که در بالا هم گفته شد، این بیماری اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود. اگر والدین یا خواهر و برادری به این بیماری مبتلا باشند، احتمال ابتلای کودک به تنبلی چشم بیشتر است.

تنبلی چشم کودک

تنبلی چشم کودک

انواع تنبلی چشم کودک

به طور کلی ۳ نوع تبلی چشم در کودک وجود دارد که هر سه نیاز به درمان سریع دارند. این ۳ نوع تنبلی چشم کودک عبارتند از:

تنبلی چشم انکساری:

این شکل از تنبلی چشم ممکن است زمانی رخ دهد که تفاوت تمرکز بین دو چشم وجود داشته باشد. این ممکن است ناشی از شرایطی مانند آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک بینی باشد. مغز فقط با چشم قوی‌تر می‌بیند و در نتیجه بینایی در چشم ضعیف‌تر ایجاد نمی‌شود. برای درمان تنبلی چشم کودک در این حالت باید ابتدا کودک را برای معاینه چشم به چشم پزشک ببرید. چرا که این نوع از تنبلی چشم فقط با معاینه مشخص می‌شود.

تنبلی چشم استرابیسمی:

این شکل از تنبلی چشم ممکن است زمانی رخ دهد که چشم‌ها به درستی در یک راستا قرار نگیرند و یک چشم به سمت بیرون یا داخل عبور کند. این نوع تنبلی چشم بین ۲ تا ۴ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درمان تنبلی چشم کودک از این نوع در ادامه راهکارهایی را ارائه خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟

تنبلی چشم محرومیتی:

این شکل از تنبلی چشم ممکن است زمانی ایجاد شود که کودک در یک یا هر دو چشم آب مروارید داشته باشد که بینایی او را مختل می‌کند. آب مروارید در کودکان نادر است اما می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود. آب مروارید در بدو تولد، اندکی پس از تولد وجود دارد، یا در نتیجه تروما، مصرف استروئیدها یا سایر بیماری های دوران کودکی ایجاد می‌شود. شما می‌توانید درمان تبلی چشم کودک از نوع آب مروارید را نیز در ادامه ببینید.

انواع تنبلی چشم کودک

انواع تنبلی چشم کودک

نحوه تشخیص تنبلی چشم کودک

یکی از دلایل عمده مشکلات چشمی در بزرگسالی، عدم توجه به این مشکلات در دوران کودکی و زمانی که مشکلات کوچکی بودند، است. از طرفی دیگر همیشه گفته‌اند که تشخیص مهم‌تر از درمان است. به همین دلیل ما در این بخش از مقاله قصد داریم نحوه تشخیص تنبلی چشم کودک را به شما بگوییم تا در صورتی که کودک شما به تنبلی چشم دچار شده باشد، بتوانید در سریع‌ترین زمان اقدام به درمان کنید.

تنبلی چشم معمولا علائمی ندارد و از طرفی کودکان نمی‌توانند احساس و مشکلات خود را بیان کنند، به همین دلیل هم هست که تشخیص تنبلی چشم به خصوص در کودکان ممکن است چالش برانگیز باشد. کودکان اغلب نمی‌دانند که مشکلی در بینایی‌شان وجود دارد و یا همانطور که در بالا هم گفته شد، نمی‌توانند احساس خود را بیان کنند که چه مشکلی دارند. اما نگران نباشید با روش‌های ذکر شده در پایین می‌توانید به سرعت تنبلی چشم کودک خود را تشخیص دهید.

  1. نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم (که با انجام معاینه چشم مشخص می‌شود)
  2. تمرکز و اتکا بر یک چشم: اگر کودک شما سعی می‌کند با یک چشم نگاه کند و از چشم دیگر زیاد کار نمی‌کشد، نشانه ضعف در چشم است.
  3. معمولا چشم‌های ضعیف و دارای مشکل مداوم به چهار طرف می‌چرخند و چشم سالم به طرف جلو است.
  4. انجام معاینه چشم در منزل. چاپ برگه معاینه چشم و تست کودک خود.

در ادامه مفصل به اینکه درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می‌شود، خواهیم پرداخت. اما به نکته زیر توجه کنید:

درمان تنبلی چشم کودک از سن ۷ سالگی به بعد، امری دشوار است و نیاز به هزینه و زمان بیشتری دارد؛ بنابراین در تشخیص و چک آپ سالانه چشمان کودک خود وسواس داشته باشید و این کار را مرتبا انجام دهید تا بتوانید به موقع جلوی آسیب را بگیرید.

درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟

پزشکان درمان کودک مبتلا به تنبلی چشم را قبل از ۷ سالگی توصیه می‌کنند؛ در حالی که مغز هنوز در حال بلوغ است، اما برای بهترین نتایج ممکن، درمان باید قبل از سن ۵ سالگی شروع شود. با اینکه درمان تنبلی چشم کودک می‌تواند بینایی را برای نوجوانان مبتلا به تنبلی چشم بهبود بخشد، بعد از آن سن، هیچ درمانی نمی‌تواند به طور کامل بینایی را اصلاح کند. بنابراین در همین سنین ذکر شده و حد اکثر تا قبل از ۷ سالگی به فکر درمان تنبلی چشم باشید.

علائم تنبلی چشم کودک

برای درمان تنبلی چشم کودک ابتدا باید تشخیص دهید که کودک شما اصلا به تنبلی چشم دچار شده است یا خیر. علائم تنبلی چشم معمولاً جزئی هستند، اگر اصلاً وجود داشته باشند. ممکن است کودک متوجه نشود که چیزی اشتباه است و چیزی نگوید. اما والدین یا معلمان ممکن است متوجه یکی از علائم زیر در کودک شوند:

  • چشم های نامرتب (استرابیسم)
  • چشمک زدن مکرر یا مشکل در بینایی
  • کج کردن یا چرخاندن سر برای بهتر دیدن
  • بستن یا پوشاندن چشم برای دیدن

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را در کودک خود مشاهده کردید، پیشنهاد می‌کنیم به سرعت او را به چشم پزشک ببرید تا معاینه‌های لازم انجام شوند. سپس بر اساس راهنمای مربوط به درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود که در بالا گفتیم؛ قبل از سن گفته شده اقدام به درمان کنید.

علل تنبلی چشم کودک

علل تنبلی چشم کودک

علل تنبلی چشم کودک

تنبلی چشم زمانی رخ می‌دهد که یک چشم بهتر از چشم دیگر می‌بیند و مغز تصاویر تار چشم دیگر را نادیده می‌گیرد. ارتباط بین مغز و چشم قوی‌تر و قوی‌تر می‌شود و ارتباط بین مغز و چشم ضعیف‌تر کاهش می‌یابد. مشکلات بینایی زیر می تواند باعث تنبلی چشم شود:

  • عیوب انکساری
  • استرابیسم
  • مشکل ساختاری

درمان تنبلی چشم کودک

هرچه تنبلی چشم زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، شانس کودک برای یک نتیجه مثبت بیشتر است. درمان بستگی به نوع تنبلی چشم و شدت آن دارد. نحوه درمان ۳ مدل تنبلی چشم که در بالا ذکر شدند عبارت است از:

۱- درمان تنبلی چشم انکساری

کودکان مبتلا به تنبلی چشم انکساری، یعنی ناشی از آستیگماتیسم، نزدیک بینی یا دوربینی، معمولاً با وصله زدن درمان می‌شوند. این روش غیر تهاجمی شامل مسدود کردن چشم قوی‌تر است، بنابراین مغز مجبور می‌شود از چشم ضعیف‌تر استفاده کند. این را می‌توان به عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌های درمان تنبلی چشم در کودکان دانست.

۲- درمان تنبلی چشم استرابیسم

موارد خفیف استرابیسم را اغلب می‌توان به طور موثر با عینک طبی یا وصله درمان کرد. اگر کودکی به استرابیسم شدید مبتلا باشد، چشم پزشک ممکن است جراحی را برای تنظیم مجدد چشم ضربدری با مغز توصیه کند. جراحی شامل جداکردن عضله یا ماهیچه‌هایی است که چشم را از حالت تراز خارج می‌کنند و دوباره آن یا آن‌ها را به یک نقطه جدید وصل می‌کنند. تعدادی از بیمارستان‌ها، تزریق بوتاکس را پیشنهاد می‌دهند، یک روش کم تهاجمی که به طور موقت عضله‌ای را که چشم را از حالت خارج می‌کند، ضعیف می‌کند.

۳- درمان تنبلی چشم با آب مروارید

اگر تنبلی چشم ناشی از آب مروارید باشد، درمان به سن کودک و اندازه آب مروارید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه کودک بزرگتر باشد، انجام فوری جراحی آب مروارید ضرورت کمتری دارد. اگر آب مروارید یک نقطه کوچک روی لنز باشد، پزشک ممکن است وصله زدن و احتمالاً استفاده از عینک یا لنز تماسی را به کودک توصیه کند. پیوند چشم سالم، چشم مبتلا به آب مروارید را مجبور می‌کند تا دید بهتری داشته باشد.

درمان تنبلی چشم کودک

درمان تنبلی چشم کودک

چه کسانی در معرض تنبلی چشم هستند؟

به طور کلی اشخاصی که در معرض ابتلا به تنبلی چشم در کودکی هستند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی مشکلات چشمی (وراثتی)
  • تولد زودرس
  • اشخاصی که در بدو تولد جثه بسیار کوچکی دارند
  • اشخاصی که عدم تعادل در عضلات چشم دارند
  • آب مروارید مادرزادی

در آخر

همانطور که در بالا هم گفته شد یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی موجود در کودکان، تنبلی چشم است. همچنین سوال پر تکرار درمان تنبلی چشم کودک تا چه سنی انجام می شود؟ را پاسخ دادیم و گفتیم هر چقدر زودتر و در سن پایین‌تر اقدام به درمان تنبلی چشم کودک کنید، اثر بهتر و مثبت‌تری خواهد داشت.

در صورتی که برایتان سوالی در این باره پیش آمد و برای خرید عینک و لنز مناسب کودک برای درمان تنبلی چشم مشاوره می‌خواستید، می‌توانید از طریق راه‌های ذکر شده در سایت ما (فروشگاه عینک انصار) تماس حاصل فرمایید. همکاران ما تا آخرین لحظه ثبت سفارش در کنار شما خواند بود و تمامی سوالات شما را پاسخ خواهند داد.


دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.