اخبار و بلاگ

زمان استفاده از عینک آفتابی

زمان استفاده از عینک آفتابی : چه زمانی عینک بزنم؟

اگر شما هم فکر می‌کنید بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی، فقط زمانیست که نور آفتاب مستقیم به چشمان‌تان می‌تابد، سخت در اشتباهید. استفاده از عینک آفتابی فقط به زمانی که نور آفتاب مستقیم می‌تابد محدود نمی‌شود. بلکه برای محافظت از چشم باید بهترین زمان‌ها را برای استفاده از عینک آفتابی بدانید. ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار به طور کامل به زمان استفاده از عینک آفتابی پرداختیم و به شما گفتیم چه زمانی عینک بزنید.

اصلا چرا عینک آفتابی بزنیم؟

قبل از اینکه زمان استفاده از عینک آفتابی را بدانید، بهتر است بدانید که اصلا دلیل اصلی استفاده عینک آفتابی چیست. چرا که دیدیم خلیل افراد، عینک آفتابی را صرفا برای زیبایی و مد استفاده می‌کنند و به کارایی آن توجه نمی‌کنند. بنابراین در اینجا به شما می‌گوییم که اصلا چرا باید عینک آفتابی بزنید.

خورشید طیفی از نور از جمله نور مرئی و اشعه UV نامرئی ساطع می‌‎کند. در حالی که نور مرئی برای ما مفید است و به ما امکان دیدن واضح‌تر را می‌دهد، اما از طرفی دیگر اشعه ماوراء بنفش تهدیدی قابل توجه برای سلامت چشم ما است. اما در صورت رعایت زمان استفاده از عینک آفتابی، خطری شما را تهدید نمی‌کند دو نوع اصلی اشعه UV وجود دارد.

اشعه UVA: این اشعه‌ها به عمق لایه‌های داخلی چشم نفوذ می‌کنند و به طور بالقوه در ایجاد آب مروارید و دژنراسیون ماکولا نقش دارند.

اشعه UVB: اشعه UVB که مسئول اصلی آفتاب سوختگی است، همچنین می‌تواند به قرنیه، یعنی خارجی‌ترین لایه چشم آسیب برساند.

اصلا چرا عینک آفتابی بزنیم؟

اصلا چرا عینک آفتابی بزنیم؟

مشکلات چشمی در اثر اشعه آفتاب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب می‌تواند منجر به انواع مشکلات چشمی شود، از جمله:

  • فوتوکراتیت: این وضعیت موقت که به نام برف کوری نیز شناخته می‌شود، باعث التهاب دردناک قرنیه می‌شود.
  • ناخنک: که معمولاً به آن چشم موج سوار می‌گویند. این رشد غیر سرطانی می‌تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.
  • آب مروارید: یا کدر شدن عدسی چشم. آب مروارید می‌تواند به طور قابل توجهی بینایی را مختل کند.
  • دژنراسیون ماکولا: این بیماری مرتبط با افزایش سن به ماکولا آسیب می‌رساند و منجر به از دست دادن بینایی مرکزی می‌شود.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا، دلیل اصلی استفاده از عینک آفتابی مشخص  و واضح است. عینک آفتابی به عنوان یک مانع عمل می‌کند و اشعه ماوراء بنفش را قبل از رسیدن به چشم شما جذب یا منعکس می‌کند. با استفاده از عینک‌های آفتابی که هم اشعه‌های UVA و هم UVB را مسدود می‌کنند، خطر ابتلا به این بیماری‌های چشمی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

مشکلات چشمی در اثر اشعه آفتاب

مشکلات چشمی در اثر اشعه آفتاب

آفتاب چه زمانی خطرناک است؟

در بعضی مواقع از روز، نور آفتاب به بدترین حالت ممکن می‌تابد و شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. این زمان‌ها را تحت عنوان خطرناک‌ترین زمان‌های آفتاب می‌شناسند. با شناخت این زمان‌ها می‌توانید به بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی پی ببرید. شدت اشعه ماوراء بنفش بسته به عوامل مختلفی متفاوت است، از جمله:

زمان روز: پرتوهای فرابنفش آفتاب، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، زمانی که خورشید در بالاترین سطح آسمان قرار دارد، قوی‌ترین است. این به طور کلی و در سطح جهانی بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی در نظر گرفته می‌شود.</p>

فصل: شدت اشعه ماوراء بنفش معمولاً در ماه‌های تابستان بیشتر است. با این حال، اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال وجود دارد، بنابراین نادیده گرفتن عینک آفتابی در زمستان هم یک اشتباه است.

ارتفاع: تابش UV با بالا رفتن تشدید می‌شود. اسکی بازان و اسنوبورد سواران باید حفاظت از چشمان در مقابل اشعه ماوراء بنفش در دامنه‌ها را در اولویت قرار دهند. هر چه ارتفاع شما از سطح زمین بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر هستید. بنابراین یک سفر کوهستانی نیز می‌توانید بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی باشد.

انعکاس: اشعه ماوراء بنفش از سطوحی مانند آب، برف و شن منعکس می‌شود و باعث افزایش نوردهی چشم شما می‌شود. بنابراین عینک آفتابی در ساحل، استخر یا هنگام اسکی ضروری است.

پوشش ابری: در حالی که ابرها می‌توانند تا حدودی از چشمان محافظت کنند، اشعه ماوراء بنفش همچنان می‌تواند از بین ابرها نفوذ کند. بنابراین فریب یک روز ابری را نخورید. شاید بهترین زمان استفاده از عینک نیست؛ اما عینک‌های خود را بپوشید!

آفتاب چه زمانی خطرناک است؟

آفتاب چه زمانی خطرناک است؟

شاخص UV چیست؟

در بالا موقعیت‌ها و زمان‌هایی که آفتاب در خطرناک‌ترین و آسیب رسان‌ترین حالت خود قرار دارد، آوردیم. اما از کجا بفهمیم آفتاب در چه وضعیتی است؟ در ادامه یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص شدت آفتاب را آوردیم.

یک ابزار مفید برای ارزیابی شدت اشعه فرابنفش، شاخص UV یا همان UV Index است. این رتبه بندی عددی (معمولاً بین ۰ تا ۱۱+) سطح تابش UV را در یک روز مشخص نشان می‌دهد. هر چه این شاخص بالاتر باشد، خطر آسیب اشعه ماوراء بنفش بیشتر است. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) زمان استفاده از عینک آفتابی را هر زمان که شاخص UV عدد ۳ یا بالاتر باشد توصیه می‌کند. شما می‌توانید با سرچ کردن کلمه “city uv index” در اینترنت و جایگزینی کلمه city با نام شهرتان، به صورت لحظه‌ای، از شاخص UV شهر خود باخبر شوید.

بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی

تقریبا با توضیحاتی که در بالا آوردیم، باید فهمیده باشید که بهترین زمان برای استفاده از عینک آفتابی چه زمانی است. در بالا دیدیم که آفتابی در زمان‌هایی از روز و یا در شرایطی مختلف به شدید‌ترین حالت تابش خود می‌رسد. در ادامه قصد داریم بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی را با توجه به شرایط آفتاب در هر لحظه را با هم بررسی کنیم.

۱- صبح زودهنگام

شاید صبح آفتاب را دست کم بگیرید؛ اما با طلوع خورشید، اشعه‌های آن به تدریج تشدید می‌شود و استفاده از عینک آفتابی را در ساعت ۸ صبح ضروری می‌سازد. پیاده‌روی، دویدن یا رفت‌وآمدهای صبح، چشمان شما را در معرض اشعه‌های فرابنفش قرار می‌دهد و استفاده از عینک آفتابی را برای محافظت و راحتی ضروری می‌کند.</p>

۲- جنون آفتاب در ظهر

و اما آفتاب ظهرها چهره خشن خود را نشان می‌دهد. در این زمان خورشید در آسیب‌زننده‌ترین حالت خود قرار دارد. بنابراین ظهر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین و بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی دانست.

بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، آفتاب به اوج خود می‌رسد و بالاترین میزان اشعه UV را ساطع می‌کند. خواه از ورزش در فضای باز لذت می‌برید یا صرفاً به انجام کارهای روزانه خود می‌پردازید، استفاده از عینک آفتابی در این مدت برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه‌های مضر بسیار مهم است.

بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی

بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی

۳- تایم استراحت بعد از ظهر

حتی در بعد از ظهر، اشعه ماوراء بنفش قوی باقی می‌ماند. بنابراین گول این را نخورید که خب ظهر تمام شد، پس دیگر نیازی به عینک آفتابی ندارم. از ساعت ۲ تا ساعت ۴ بعد از ظهر، استفاده از عینک آفتابی همچنان حیاتی است. به خصوص اگر مدت طولانی را در خارج از منزل سپری می‌کنید. چه در ساحل استراحت کنید و چه در پارک قدم بزنید، برای محافظت بهینه از چشم، عینک آفتابی خود را در دسترس داشته باشید.

۴- کوهنوردی و ارتفاعات

همانطور که در بالا هم گفتیم، با افزایش ارتفاع شما از سطح زمین و نزدیک شدن به خورشید، چشمان شما بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین یک سفر کوهستانی و یا یک ماجراجویی برای فتح قله، بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی است. اصلا اینطور بگوییم که در این زمان‌ها استفاده از عینک آفتابی الزامی و ضروری است. چرا که چشمان شما در ارتفاع و در مقابل اشعه ما وراء بنفش آفتاب بسیار آسیب‌پذیرتر است.

۵- روزهای بارانی و برفی زمستانی

اگرچه خورشید زمستانی ممکن است شدت کم‌تری به نظر برسد، اشعه ماوراء بنفش همچنان یک نگرانی است. برف و یخ می‌توانند نور خورشید را منعکس کنند و اثرات آن را بر چشمان شما تقویت کنند.

زمستان را دست‌کم نگیرید! نگویید چون آفتاب از سطح زمین دور است، پس خطری مرا تهدید نمی‌کند. این باور کاملا اشتباه است. اشعه ماوراء بنفش از سطوحی مانند آب، برف و شن منعکس می‌شود و می‌تواند تاثیر منفی‌اش چند برابر باشد. بنابراین روزهای برفی و بارانی نیز بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی هستند. البته عینکی که می‌خرید باید لنز پلاریزه باشد تا بتواند از این انعکاس حاصل، جلوگیری کند و دید شما را مختل نکند.

دیگر چه زمانی عینک بزنم؟

علاوه بر زمان‌های بالا، در موارد زیر نیز باید از عینک آفتابی استفاده کنید. مواقع زیر جزو زمان‌های استفاده از عینک آفتابی حساب می‌شوند:</p>

  • رانندگی: تابش نور خورشید می‌تواند دید را مختل کند و خستگی رانندگی را افزایش دهد. عینک آفتابی پلاریزه می‌تواند به ویژه در کاهش تابش خیره کننده مفید باشد.
  • قرار گرفتن در اطراف آب: انعکاس نور خورشید از آب، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را تشدید می‌کند. بنابراین یک سفر ماهیگیری می‌تواند بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی باشد.
  • ورزش‌های برفی: برف مقدار بالایی از اشعه ماوراء بنفش را منعکس می‌کند و اسکی بازان و اسنوبورد سواران را در معرض خطر قرار می‌دهد.
  • حساسیت به نور: افرادی که بیماری‌های چشمی خاصی دارند ممکن است بیشتر در معرض آسیب نور باشند و حتی در شرایط کم نور نیز به عینک آفتابی نیاز دارند.

سوالات متداول

پر تکرارترین سوالاتی که در خصوص بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی از ما می‌پرسند را در پایین آورده‌ایم. شاید سوال شما نیز در بین سوالات پایین باشد:

۱- آیا استفاده از عینک آفتابی در روزهای ابری ضروری است؟

بله، اشعه UV از ابرها نفوذ می‌کند، بنابراین استفاده از عینک آفتابی در روزهای ابری برای محافظت از چشم ضروری است. یا به قولی روزهای ابری نیز در بین لیست زمان استفاده از عینک آفتابی قرار دارند.

۲- آیا استفاده از عینک آفتابی برای کودکان مفید است؟

بله، کاملا! چشم‌های کودکان بیشتر در معرض آسیب اشعه ماوراء بنفش هستند و همین امر باعث می‌شود عینک‌های آفتابی برای سلامت چشم‌شان در طول فعالیت‌های خارج از منزل حیاتی باشد.

۳- آیا هنگام رانندگی باید عینک آفتابی بزنم؟

بله، استفاده از عینک آفتابی در حین رانندگی باعث کاهش تابش خیره کننده و افزایش دید می‌شود و در نتیجه حرکت در جاده‌ها را برای شما ایمن‌تر می‌کند. در بالا هم، زمان رانندگی را بهترین زمان استفاده از عینک آفتابی معرفی کردیم.

۴- آیا استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از چین و چروک چشم جلوگیری کند؟

بله، عینک آفتابی از پوست ظریف اطراف چشم در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند و به جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.