اخبار و بلاگ

فواید قطره اشک مصنوعی

فواید قطره اشک مصنوعی برای چشم ها + نحوه استفاده

چشم یکی از مهم‌ترین اندام‌های انسان است که باید توجه زیادی به آن شود. به همین دلیل شما می‌بینید که تجهیزات و داروهای بسیار زیادی برا مراقبت از چشم وجود دارند. برای مثال عینک تراشکاری، عینک اسکی، عینک کوهنوردی، عینک مانیتور، عینک طبی، قطره اشک مصنوعی و غیره. از این رو ما در این مطلب از مقالات فروشگاه عینک انصار قصد داریم درباره فواید قطره اشک مصنوعی و نحوه استفاده از آن صحبت کنیم.

قطره اشک مصنوعی چیست؟

به طور کلی قطره اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود. خشکی چشم زمانی که چشم‌ها در اثر عوامل مخلفی مانند بیماری‌های چشمی، استفاده طولاتی مدت از کامپیوتر، پیری، مصرف برخی داروها، شرایط آب و هوا و … اتفاق می‌افتد. عواملی که به آن‌ها اشاره کردیم موجب از دست رفتن رطوبت چشم و در ادامه خشکی چشم می‌شوند.

در صورتی که از خشکی چشم رنج می‌برید؛ بهتر است هر چه سریع‌تر قطره اشک مصنوعی تهیه کنید و از آن استفاده کنید. زیرا در صورتی که به خشکی چشم بی‌توجهی کنید ممکن است منجر به عفونت چشم، زخم قرنیه، کاهش بینایی و … شود.

ترکیبات قطره اشک مصنوعی

با توجه به اینکه در بالا درباره اینکه قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ صحبت کردیم؛ ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که ترکیبات آن چیست که چنین کاربردهایی دارد. ترکیبات قطره اشک مصنوعی یا فرمول شیمیایی آن بر اساس تعداد مونومرها متغیر است. بنابراین نمیتوانیم دقیقا ساختار آن را بیان کنیم. اما به طور کلی اشک مصنوعی حاوی یک یا چندتا از مواد زیر است:

  • هایپروملوز
  • دکستران
  • گلیسیرین
  • پلی‌سوربات
  • کربوکسی متیل سلولز
  • پلی اتیلن گلیکول ۴۰۰
ترکیبات قطره اشک مصنوعی

ترکیبات قطره اشک مصنوعی

فواید قطره اشک مصنوعی

حالا که با قطره اشک مصنوعی و ساختار آن آشنا شدید؛ به سراغ موضوع اصلیمان یعنی فواید قطره اشک مصنوعی می‌رویم. یکی از مهم‌ترین فواید اشک مصنوعی، افزایش میزان رطوبت چشم است. این قطره با ایجاد لایه‌ای بر سطح خارجی چشم، جایگزینی برای اشک طبیعی می‌شود و در ادامه مشکل خشکی چشم را درمان می‌کند.

یکی دیگر از فواید قطره اشک مصنوعی جلوگیری از عفونت چشم است. در صورتی که از خشکی چشم مدت زمان زیادی گذشته باشد؛ منجر به عفونت چشم نیز می‌شود و این عفونت باعث کاهش بینایی و درد در ناحیه پلک می‌شود. بنابراین در اینجا با استفاده از قطره اشک مصنوعی می‌توانید به سرعت خشکی چشم را درمان و از بروز عفونت در چشم جلوگیری کنید.

علاوه بر این موارد، کاربرد دیگر قطره اشک مصنوعی ضدعفونی و استریل کردن چشم است. با توجه به هوای آلوده و گرد و خاک که در اکثر شهرهای کشورمان در مواقع مختلف سال وجود دارد؛ داشتن یک قطره اشک مصنوعی برای استریل کردن چشم بسیار ضروری است.

خشکی چشم

خشکی چشم

قطره اشک مصنوعی برای چیست؟

حال که درباره قطره اشک مصنوعی، ساختار و فواید آن دانستید، احتمالا سوالی ذهنتان را درگیر کرده و آن چیزی نیست جز: قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ به تعبیر ساده‌تر، قطره اشک مصنوعی، دارویی است که برای تسکین خشکی چشم و تحریک چشم استفاده می‌شود. این قطره‌ها حاوی موادی هستند که شبیه به اشک طبیعی چشم هستند و به مرطوب نگه داشتن چشم کمک می‌کنند.

در واقع همانطور که پوست و موی شما به مرطوب کننده نیاز دارند، چشمان شما نیز نیاز اساسی به مرطوب کننده دارند. چرا که خشکی چشم می‌تواند در اثر کار کشیدن زیاد از چشمان خود و عوامل دیگری اتفاق بیوفتد؛ که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. اما به طور کلی پاسخ سوال قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ را تا اینجا دریافت کرده‌اید.

قطره اشک مصنوعی برای چیست؟

قطره اشک مصنوعی برای چیست؟

عوامل موثر بر مصرف اشک مصنوعی

چشم انسان به طور طبیعی مایعی به نام اشک تولید می‌کند که به مرطوب نگه داشتن چشم و محافظت از آن در برابر آسیب کمک می‌کند. اما در بعضی موارد و زمانی که چشم‌ها به مقدار مورد نیاز اشک تولید نمی‌کنند، قطره اشک مصنوعی وارد عمل می‌شود و چشمان را از خشکی نجات می‌دهد. با این حال، عوامل مختلفی می‌توانند باعث کاهش تولید اشک شوند، از جمله:

عوامل مرتبط با سن:

با بالا رفتن سن، چشمان ما ممکن است اشک کمتری تولید کنند، که همین مورد اشک مصنوعی را برای افراد مسن ضروری می‌کند.

فاکتورهای محیطی:

شرایط محیطی سخت، مانند هوای خشک یا باد و همچنین قرار گرفتن در معرض باد و گرد و غبار می‌تواند نیاز به اشک مصنوعی را برای جلوگیری از ناراحتی چشم افزایش دهد.

شرایط سلامتی:

برخی از شرایط پزشکی، مانند آرتریت یا سندرم شوگرن، می‌توانند به خشکی چشم بیفزایند و این مسئله استفاده از اشک مصنوعی را ضروری می‌کند. همچنین ممکن است علاوه بر ۳ مورد بالا، مواردی دیگر نظیر موارد زیر، نیاز به مصرف اشک مصنوعی ایجاد کنند:

  • استفاده از لنزهای تماسی
  • استفاده از برخی داروها

انواع قطره اشک مصنوعی (ماده نگهدارنده)

حال که متوجه شدید که قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ در ادامه به انواع قطره اشک مصنوعی پرداخته‌ایم. به طور کلی ۲ نوع قطره اشک مصنوعی بر اساس ماده نگهدارنده داریم. این انواع عبارتند از:

  1. قطره اشک مصنوعی با ماده نگهدارنده: این قطره‌ها معمولاً ارزان‌تر هستند و در بطری‌های بزرگ عرضه می‌شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد نگهدارنده موجود در این قطره‌ها حساسیت داشته باشند.
  2. قطره اشک مصنوعی بدون ماده نگهدارنده: این قطره‌ها معمولاً گران‌تر هستند و در بطری‌های کوچک عرضه می‌شوند. اگر از ما بپرسید قطره اشک مصنوعی بدون نگهدارنده برای چیست؟، در پاسخ می‌گوییم برای افرادی که نسبت به مواد نگهدارنده حساسیت دارند مناسب هستند.
انواع قطره اشک مصنوعی

انواع قطره اشک مصنوعی

انواع قطره اشک مصنوعی (کاربرد)

در بالا انواع قطره اشک مصنوعی را بر اساس دارا بودن یا نبودن ماده نگهدارنده معرفی کردیم. اما در ادامه به طور مفصل‌تر و کامل‌تر این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم و برای شما آوردیم. تا الآن پاسخ سوالات: قطره اشک مصنوعی و ترکیبات آن چیست؟، قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ و فواید قطره اشک مصنوعی چیست؟ را آوردیم. اما در ادامه با توجه به کاربرد قطره اشک مصنوعی، انواع مختلف موجود در بازار را معرفی کرده‌ایم.

  • اشک مصنوعی ساده: پر کاربردترین و ساده‌ترین نوع قطره اشک مصنوعی همین نوع است. از این نوع قطره برای حساسیت‌های خفیف و موقت استفاده می‌شود.
  • اشک مصنوعی با مرطوب کننده: این نوع اشک مصنوعی حاوی موادی است که به مدت طولانی‌تر از اشک مصنوعی ساده، چشم را مرطوب نگه می‌دارند. در واقع این نوع قطره برای حساسیت‌ها و سوزش‌های متوسط چشم استفاده می‌شود.
  • اشک مصنوعی با آنتی بیوتیک: و اما سومین نوع از انواع قطره اشک مصنوعی، قطره حاوی آنتی بیوتیک است. این نوع اشک مصنوعی حاوی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت چشم استفاده می‌شود.
  • اشک مصنوعی با استروئید: و اما در آخر، این نوع اشک مصنوعی حاوی استروئید که برای درمان التهاب چشم استفاده می‌شود.

عوارض جانبی قطره اشک مصنوعی چیست؟

علاوه بر فواید قطره اشک مصنوعی که در بالا اشاره کردیم؛ در صورت استفاده نادرست، می‌تواند باعث عوارضی نیز شود. برای مثال در صورتی که آلرژی و حساسیت چشمی دارد، بهتر است قبل از استفاده از قطره اشک مصنوعی با پزشک خود مشورت کنید تا از آسیب زدن به چشمتان جلوگیری کنید. یا در صورتی که قصد استفاده از این قطره برای نوزاد خود دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما با پزشک خود مشورت کنید. چرا که بعضی از قطره‌ها حاوی موادی هستند که برای چشمان نوزاد مضر است.

اما بطور کلی، در موضوع قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ عوارض جانبی آن به شکل زیر بیان می‌شوند:

  • حساسیت چشم: در برخی موارد، اشک مصنوعی می‌تواند باعث حساسیت چشم شود. علائم حساسیت چشم عبارتند از قرمزی، خارش و تورم چشم. البته این مورد بسیار نادر است و در صورتی مشاهده می‌شود که قطره اشک مصنوعی تاریخ گذشته یا فاسد باشد. یا اینکه ممکن است خود فرد به مواد تشکیل دهنده قطره حساسیت داشته باشد.
  • تاری دید: در برخی موارد، اشک مصنوعی می‌تواند باعث تاری دید شود. این تاری دید معمولاً موقتی است و پس از چند دقیقه از بین می‌رود.

در نتیجه می‌توان گفت که قطره اشک مصنوعی عوارض جانبی جدی ندارد و استفاده آن برای همگان مجاز است. همین ۲ عارضه جانبی هم که در بالا اشاره کردیم، در موارد بسیار نادر رخ می‌دهند و چیز ترسناکی هم نیستند.

تاری دید: عوارض جانبی قطره اشک مصنوعی

تاری دید: عوارض جانبی قطره اشک مصنوعی

نحوه استفاده از قطره اشک مصنوعی

برای استفاده از و بهره بردن از فواید قطره اشک مصنوعی باید به نکات زیر توجه کنید.

  1. ابتدا قبل از همه چیز دست خود را بشویید و ضدعفونی کنید.
  2. در صورتی که محلول تغییر رنگ داده، یعنی دیگر قابل استفاده نیست.
  3. قبل از استفاده ابتدا محلول را کمی به آرامی تکان دهید.
  4. پیشنها می‌کنیم قطره را در یخچال نگهداری کنید.
  5. بعد از استفاده از اشک مصنوعی دستتان را داخل چشمتان نگذارید.
  6. قبل از استفاده از قطره اشک مصنوعی لنز تماسی خود را خارج کنید.
  7. تا ۱۵ دقیقه بعد از استفاده از قطره اشک مصنوعی، از لنز تماسی استفاده نکنید.

برای استفاده نیز ابتدا سرتان را بالا بگیرید و پلکتان را به آرامی با دستتان به پایین بکشید. سپس محلول را از فاصله مناسب (نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور) درون چشمتان بریزید. توجه کنید بعد از استفاده از محلول فقط فضای اطراف چشمتان (سطح پوست) را با دستمال کاغذی پاک کنید و آن را درون چشمتان فرو نکنید.

نحوه استفاده از قطره اشک مصنوعی

نحوه استفاده از قطره اشک مصنوعی

ساعت مصرف اشک مصنوعی

مصرف قطره اشک مصنوعی بدون محدودیت زمانی و در هر زمان از ۲۴ ساعت ممکن است. یعنی چه شما صبح بخواهید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید و یا چه شب قبل از خواب؛ هیچ فرقی ندارد. چرا که هر زمان احساس خستگی و سوزش چشم کردید، آن موقع است که ساعت مصرف اشک مصنوعی رسیده و باید مصرف کنید. البته اگر درباره مدت زمان مصرف بین هر دوز بپرسید پاسخ به شکل زیر خواهد بود.

همانطور که در بالا گفته شد، ۲ نوع قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده و با مواد نگهدارنده داریم. اگر از قطره‌های اشک مصنوعی بدون ماده نگهدارنده استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر از قطره‌های اشک مصنوعی با ماده نگهدارنده استفاده می‌کنید، می‌توانید هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار از آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب ساعت مصرف اشک مصنوعی بر اساس مدت زمان بین هر دوز مشخص می‌شود.

ساعت مصرف اشک مصنوعی

ساعت مصرف اشک مصنوعی

مدت زمان مصرف قطره اشک مصنوعی

به طور کلی قطره اشک مصنوعی بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ که هر کدام دوزهای متفاوتی برای مصرف دارند.

  1. اشک مصنوعی با ماده نگهدارنده که بطری‌های بزرگتری دارند و به صورت دوزهای ۶ ساعت یا بیشتر تجویز می‌شوند.
  2. قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده که هر ۲ تا ۳ ساعت تجویز می‌شوند و در مواردی مانند خشکی چشم شدید، سوختگی‌های شیمیایی و پیوند قرنیه کاربرد دارند.

البته این‌ها موارد کلی مصرف هستند و در بعضی مواقع ممکن است پزشک شما دوزهای متفاوتی را برای مصرف قطره اشک مصنوعی تجویز کند.

موارد منع مصرف اشک مصنوعی

در بخش قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ و فواید قطره اشک مصنوعی، با کاربردهای عالی این قطره به عنوان درمانی برای عفونت‌ها،التهاب، سوش، خارش، حساسیت و … چشم آشنا شدیم. همچنین در بخش ترکیبات قطره اشک مصنوعی، دیدیم که این قطره برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، در مواردی، مصرف اشک مصنوعی منع می‌شود. در مواد زیر نباید از اشک مصنوعی استفاده کنید:

  • اگر به هر یک از ترکیبات اشک مصنوعی حساسیت دارید.
  • اگر چشم شما دچار عفونت است.
  • اگر اخیراً جراحی چشم داشته‌اید.

در آخر

ما در این مطلب از عینک انصار درباره فواید قطره اشک مصنوعی و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌های معتبر مانند داروخانه انصار قطره اشک مصنوعی مناسب خودتان را که پزشک تجویز کرده خریداری کنید و به فکر سلامت چشمانتان باشید.

همچنین هر سوالی در رابطه با فواید قطره اشک مصنوعی و موارد استفاده آن داشتید؛ در بخش دیدگاه‌ها بپرسید. کارشناسان ما به سرعت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

۱- روزی چند بار باید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنم؟

میزان مصرف روزانه بستگی به نیازهای فردی دارد. برای راهنمایی شخصی با یک متخصص مراقبت از چشم مشورت کنید.

۲- آیا اشک مصنوعی می‌تواند باعث آلرژی شود؟

در حالی که این امر بسیار نادر است، واکنش‌های آلرژیک ممکن است رخ دهد. اگر چشم‌های حساسی دارید گزینه‌های قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده را انتخاب کنید.

۳- آیا استفاده طولانی مدت از اشک مصنوعی بی خطر است؟

هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می‌شود، استفاده طولانی مدت به طور کلی بی خطر است. نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

۴- آیا اشک مصنوعی برای استفاده کنندگان از لنز مناسب است؟

بله، بسیاری از اشک‌های مصنوعی با لنزهای تماسی سازگار هستند، اما برای توصیه‌های خاص با متخصص چشم خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.