اخبار و بلاگ

مضرات نور آفتاب برای چشم

۵ تا از مضرات نور آفتاب برای چشم – از آفتاب دور بمانید!

فصل تابستان فصلی برای تفریحات خارج از منزل و پر شور و نشاط است. حال برای اینکه بهترین تفریح را تجربه کنید؛ باید حواستان به آفتاب سوزان در تابستان باشید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. ما در این مقاله از فروشگاه عینک انصار قصد داریم درباره مضرات نور آفتاب برای چشم و نحوه جلوگیری از آسیب دیدن چشم با نور آفتاب صحبت کنیم.

با آمدن فصل تابستان، آفتاب به صورت مستقیم و مدت زمان بیشتری بر زمین می‌تابد و همین مسئله باعث می‌شود بدن ما بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار بگیرد؛ که آسیب‌هایی به اعضای مختلف بدن می‌رساند.

اشعه مضر آفتاب برای چشم

احتمالا شنیده‌اید که نور آفتاب برای سلامتی بدن بسیار مفید است. اما این قضیه در مبحث چشم کاملا متفاوت است. چرا که مضرات نور آفتاب برای چشم از فواید آن بیشتر است. اما این آسیب‌ها به دلیل کدام اشعه آفتاب است؟

در جواب باید بگوییم که اشعه ماوراء بنفش، اشعه‌ای مضر و خطرناک است که فقط ۵ درصد از انرژی آفتاب را تشکیل می‌دهد. اما می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌رسان باشد. میزان تابش این اشعه بر روی زمین در ساعت‌های مختلف فصل تابستان متفاوت است. به همین دلیبل است که پزشکان به بعضی بیماران پوستی توصیه می‌کنند در بعضی از ساعات فصل تابستان از منزل خارج نشوند.

چرا مضرات نور آفتاب برای چشم در تابستان؟

حال شاید سوال دیگری در ذهنتان به وجود آمد که چرا در فصل تابستان مضرات نور آفتاب برای چشم بیشتر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده؛ محققان یافته‌اند که اشعه ماوراء بنفش در فصل تابستان به میزان بیشتری می‌تابد و این دلیل اصلی بروز بیماری‌های چشمی و پوستی مختلف در فصل تابستان و در اثر نور آفتاب است.

مضرات نور خورشید در تابستان

مضرات نور خورشید در تابستان

مضرات نور آفتاب برای چشم

در ادامه به ۵ تا از مضرات نور آفتاب برای چشم اشاره خواهیم کرد و برای جلوگیری از هر کدام راه حلی فوق‌‌العاده به شما ارائه خواهیم کرد.

۱- التهاب قرنیه چشم

التهاب قرنیه چشم حالتی است که در آن غشای مخاطی کره چشم ملتهب می‌شود. این التهاب در اثر برخورد اشعه ماوراء بنفش خورشید UVB به چشم ایجاد می‌شود و از مضرات نور آفتاب برای چشم است. این التهاب مانند همان حالتی است که در زمان نگاه کردن به نور جوشکاری اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد ما به شما این است که در زمان بیرون رفتن زیاد سرتان را بالا نگیرید و به آفتاب و آسمان خیره نشوید. همچنین حتما حتما از یک عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. توجه کنید که هنگام خرید عینک آفتابی، اقدام به خرید عینک آفتابی اصل و با کیفیت کنید.

۲- تخریب لکه زد شبکیه

در این بیماری که دژنرسانس ماکولا نیز نام دارد؛ چشم در اثر برخورد طولانی مدت با اشعه ماوراء بنفش خورشید، قسمت شبکیه آسیب می‌بیند. این بیماری در ادامه موجب کاهش دید و کم‌بینایی به خصوص در افراد مسن می‌شود.

۳- ناخنک

ناخنک یکی دیگر از مضرات نور آفتاب برای چشم بیماری‌های چشمی است که در اثر رویش بافت عروقی غیرطبیعی از گوشه چشم  ایجاد می‌شود. در صورت پیشرفت این بیماری، می‌تواند موجب از بین رفتن وضوح دید شود و برای درمان آن نیاز به عمل جراحی باشد.

این بیماری برخلاف باقی بیماری‌های چشمی باعث ایجاد چشم درد نمی‌شود. بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که احساس ضعف در بینایی ضعیف کردید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا خدایی نکرده دچار بیماری خطرناکی نشده باشید.

۴- سرطان چشم

و اما یکی از خطرناک‌ترین مضرات نور آفتاب برای چشم سرطان است. این سرطان جزو سرطان‌های پوستی محسوب می‌شود و در اطلاف چشم و پلک به وجود می‌آید. یکی از اثرات بد این بیماری، نابینایی کامل است. جالب است بدانید که سرطان چشم نیز در اثر برخورد طولانی مدت چشم با اشعه مضر ماوراء بنفش ایجاد می‌شود.

۵- پینگوئکولا

آخرین مضرات نور خورشید برای چشم که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم؛ Pingueculae نام دارد. این بیماری به ناخنک شباهت زیادی دارد. اما تنها تفاوتشان این است که پینگوئکولا روی قرنیه رشد نمی‌کند. البته در گذد زمان ممکن است این بیماری به ناخنک تبدیل شود اما باز هم مانند سرطان خطرناک نیست.

مضرات نور خورشید برای چشم

مضرات نور خورشید برای چشم

نحوه جلوگیری از مضرات نور آفتاب برای چشم

حالا که با چندتا از مضرات نور خورشید برای چشم آشنا شدید؛ می‌خواهیم راه‌های جلوگیری از این مضرات و بیماری‌ها را به شما بگوییم.

  • فصل تابستان در ساعات ۱۰ الی ۱۴ در صورت توان از منزل/محل کار خارج نشوید.

در فصل تابستان همانطور که در بالا هم گفتیم؛ اشعه مضر و خطرناک خورشید یعنی اشعه ماوراء بنفش بیشتر می‌تابد. این اشعه در بین ساعت ۱۰ الی ۱۴ به بیشترین میزان تابش خود می‌رسد. بنابراین سعی کنید در این ساعات به هیچ وجه در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

  • استفاده از کرم مرطوب کننده

حتما از کر مرطوب کننده بر روی پلک‌ها و اطراف چشم استفاده کنید. چرا که قسمت پلک‌ها بسیار نازک است و به سرعت اشعه مضر خورشید را جذب می‌کند.

  • استفاده از عینک آفتابی مناسب

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ از عینک آفتابی استفاده کنید. توجه داشته باشید که عینک آفتابی برای زیبایی و تجملات نیست. بنابراین هنگام خرید عینک آفتابی به کارایی آن بیشتر توجه کنید تا ظاهر و شکل و شمایل آن. یعنی مطمئن شوید عینکی که می‌خرید اصل است و عدسی آن ضد انعکاس و ضد اشعه UV است.

خرید عینک آفتابی اصل - عینک انصار

خرید عینک آفتابی اصل – عینک انصار

چه عینک آفتابی بخرم؟

حالا که با اهمیت عینک آفتابی آشنا شدید؛ به شما خواهیم گفت که چه نوع عینک آفتابی برای پیشگیری از مضرات نور آفتاب برای چشم بهتر است.

عینک‌های آفتابی که برای محافظت از چشم در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش استفاده می‌شوند؛ شیشه آن‎‌ها از مولکول‌هایی به نام کروموفر ساخته می‌شوند. این مولکول در شیشه عینک آفتابی باعث فیلتر کردن و جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش آفتاب به چشم می‌شود. بنابراین هنگام خرید عینک آفتابی، به دارا بودن شیشه کروموفر توجه کنید.

در آخر

ما در این مقاله از عینک انصار به شما ۵ تا از مضرات نور آفتاب برای چشم را گفتیم. همانطور که دیدید این مضرات نور خورشید عامل بیماری‌ها و عفونت‌های چشمی خطرناکی هستند. در ادامه نیز به چند راه‌حل فوق‌العاده برای جلوگیری از این بیماری‌ها اشاره کردیم.

پس با رعایت موارد گفته شده در بالا از تابستان لذت ببرید و همه تفریحاتتان را در خارج از خانه انجام دهید. در صورتی که سوالی برای شما پیش آمد و در خصوص خرید عینک آفتابی مردانه و زنانه سوال داشتید؛ کافی‌ست در بخش دیدگاه‌ها در پایین سوالاتتان را بپرسید. همکاران ما به سرعت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.