اخبار و بلاگ

معنی اعداد روی عینک طبی

معنی اعداد روی عینک طبی و اهمیت آن چیست؟

شاید مدت زیادی است که از عینک طبی استفاده می‌کنید. اما آیا تا بحال به فریم عینک خود نگاه کرده‌اید؟ یا اینکه متوجه وجود اعداد روی فریم شده‌اید؟ آیا اصلا معنی اعداد روی عینک طبی را می‌دانید؟

اگر برای مدت طولانی از عینک طبی استفاده می‌کنید و انتخاب سایز فریم همیشه برای شما یک چالش بوده؛ به جای درستی آمدید. ما در این مطلب از عینک انصار قصد داریم معنی اعداد روی عینک طبی را به شما بگوییم. شما بعد از خواندن این مطلب متوججه معنی اعداد حک شده روی فریم عینک و اهمیت آن‌ها خواهید شد.

معنی اعداد روی عینک طبی چیست؟

این اعداد نشان دهنده معنای ساختاری فریم‌های شما هستند که دقیق اندازه گیری می‌شوند. اکنون، اگر به عینک خود دقت کنید، اعداد مشخصی را خواهید دید که در داخل عینک خود نقش بسته‌اند. این اعداد معمولا در سطح داخلی فریم عینک حک شده‌اند.

به طور کلی این اعداد مقادیری هستند که اندازه فریم عینک شما را نشان می دهند و توصیف می‌کنند. مانند:

  1. شماره اندازه چشم (اندازه لنزهای روی قاب شما است)
  2. عدد اندازه پل فریم (فاصله بین لنزها)
  3. طول شقیقه (اندازه قسمتی از فریم عینک است که روی گوش شما قرار دارد)

اگر به قاب شیشه‌ای خود نگاه کنید مانند عکس زیر، سه عدد را می‌بینید که با یک خط تیره در داخل فریم‌های خود مانند ۵۶-۱۷-۱۴۰ وجود دارند. این اعداد به چشم‌پزشک کمک می‌کنند تا مناسب‌ترین فریم را با توجه به اندازه سر و ویژگی‌های صورت شما توصیه کند. این اعداد بر حسب میلی‌متر اندازه گیری می‌شوند. در ادامه هر کدام از این اعداد روی فریم عینک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

اعداد حک شده روی فریم عینک

اعداد حک شده روی فریم عینک

اعداد حک شده روی عینک طبی

در اینجا به ترتیب درباره معنی اعداد روی عینک طبی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم؛ صحبت خواهیم کرد.

۱- سایز چشم

عدد اول یک عدد دو رقمی است که در عکس زیر آن را به عنوان عدد ۵۶ می‌بینید. این عدد نشان‌دهنده سایز چشم یا بهتر است بگوییم عرض افقی لنزها. به طور کلی عرض افقی لنز عینک طبی در اکثر فریم‌ها از ۴۰ تا ۶۲ میلی‌متر متغیر است. اگر به فریم عینک خود نگاهی بیندازید، می بینید که عدد اول از ۴۰ تا ۶۲ میلی‌متر خواهد بود.

عدد عرض افقی لنز عینک

عدد عرض افقی لنز عینک

۲- اندازه پل عینک

عدد دوم نیز یک عدد دو رقمی است که در عکس پایین عدد ۱۷ است. این عدد نشان دهنده اندازه پل عینک است. پل عینک به همان فاصله بین لنزها می‌گویند که بر روی بینیی قرار می‌گیرد.. عمدتاً اندازه پل عینک از ۱۴ تا ۲۴ میلی‌متر متغیر است.

اگر دقت کرده باشید گاهی وقت‌ها عینک بر روی استخوان بینی فشار زیادی وارد می‌کند و باعث ایجاد تورم‌هایی در آن قیمت از بینی می‌شود. از این رو انتخاب سایز پل مناسب بسیار اهمیت دارید. چرا که اگر کوچک‌تر بگیرید، بینیتان‌آسیب می‌بینید و در صورتی که بزرگ‌تر بگیرید؛ عینک به خوبی روی صورت شما نمی‌ایستد.

عدد طول پل عینک طبی

عدد طول پل عینک طبی

۳- طول دسته فریم

در نهایت، عدد سوم یک عدد سه رقمی است که در عکس پایین آن عدد ۱۴۰ است. این عدد نشان دهنده طول دسته‌های فریم است که روی گوش شما قرار می‌گیرند. دامنه طول دسته فریم عینک طبی در بیشتر موارد از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر متغیر است. دانستن اندازه پل و دسته عینک طبی به شما کمک می‌کند تا فریم به راحتی روی صورت قرار گیرد. از این رو اهمیت دانستن معنی اعداد روی عینک طبی مشخص می‌شود.

طول دسته عینک طبی

طول دسته عینک طبی

نحوه اندازه گیری مقادیر بالا

حالا اگر این اعداد را در داخل فریم عینک مشاهده کردید و یا به هر نحوی پاک شده باشند؛ نگران نباشید. چرا که شما با دانستن معنی اعداد روی عینک طبی، می‌توانید خودتان اندازه‌گیری را انجام دهید. شما می‌توانید فریم عینک خود را با یک خط کش میلی متری اندازه بگیرید.

شما می‌توانید در مقاله اصول انتخاب سایز عینک طبی بیشتر در این باره بخوانید.

معنی اعداد دیگر روی عینک طبی

علاوه بر سه عدد مهمی که در بالا گفتیم؛ شما می‌توانید اعداد و حروف دیگری را نیز روی فریم خود ببیند. این اعداد و حروف نشان‌دهنده مدل و یا رنگ فریم هستند. نمی‌توانیم بگوییم که این اعداد اهمیت چندانی ندارند؛ اما در صورتی که ظاهر و شکل فریم برای شما مهم نیست می‌توانید به این اعداد توجه نکنید.

البته در صورتی که خواستید طرح فریم خود را عوض کنید، باید به این نکته هم توجه کنید که اعداد حک شده روی فریم عینک طبی هم بر اساس مدل و طرح فریم تغییر می‌کنند. بنابراین پیشنهاد ما انتخاب یک متخصص در زمینه عینک است تا شما را مرحله به مرحله راهنمایی کنید.

در صورتی که سوالی ذهنتان را درگیر کرده است می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها در پایین بپرسید. متخصصین ما در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

جمع بندی

ما در این مطلب از مقالات عینک انصار راهنمایی در خصوص معنی اعداد روی عینک طبی آوردیم. همانطور که دیدید این اعدا نقش بسیار مهمی در انتخاب سایز عینک دارند و شما با دانستن این مقادیر می‌توایند به بهترین شکل فریم عینک طبی مدنظرتان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.