اخبار و بلاگ

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل چیست؟

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل چیست؟ استفاده از کدام یک بهتر است؟ اصلا کاربرد هر کدام از این دو عدسی چیست و چرا باید از آن استفاده کنم؟ اگر شما هم این سوالات را زا خودتان پرسیده‌اید؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

نور آبی چیست؟

نور آبی به نوری گفته می‌شود که به رنگ آبی ساطع می‌شود و طول موجی بین ۴۰۰ نانومتر تا ۵۰۰ نانومتر را در بر می‌گیرد. اشیایی مانند کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، نورهای LED و حتی آفتاب منبع اصلی نور آبی هستند. این نور برای چشم‌ها ضرر دارد و قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن موجب ایجاد آسیب‌هایی به بافت چشم می‌شود. همین نور آبی و میزان ورود آن به چشم باعث ایجاد فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل شده است.

نور آبی شباهت زیادی به نور خورشید دارد. چرا که برای بدن و عملکرد آن مفید است؛ اما زمانی که بیش از حد باشد، موجب ایجاد آسیب و زیان می‌شود. دقیقا مثل خورشید و اشعه فرابنفش آن. در ادامه و قبل از گفتن فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل ابتدا قصد داریم به صورت جداگانه هر کدام را تعریف کنیم.

نور آبی چیست

نور آبی چیست

بیشتر بخوانید: ویژگی های عینک آفتابی خوب

کاربرد عدسی بلوکات

این نوع عدسی همانطور که از اسمش هم مشخص است (blue+cut) کاملا از ورود نور آبی به چشمان جلوگیری می‌کند. در واقع عدسی بلوکات مانند دیواری استوار در برابر نور آبی می‌ایستد و از ورود آن به چشم جلوگیری می‌کند.

استفاده از عدسی بلوکات مانند عدسی‌های عینک آفتابی نیست. یعنی شما برای بیرون رفتن از منزل لازم نیست عینک بلوکات استفاده کنید. بلکه این عینک و عدسی برای افرادی مناسب است که روزانه ساعات زیادی را مشغول کار با کامپیوتر، موبایل و … هستند. مانند طراحان گرافیک، برنامه نویسان و …. اما باید قبل از خرید ابتدا فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل را بدانید.

یکی دیگر از مزیت‌های عدسی‌های بلوکات این است که رنگ‌ها را تغییر نمی‌کند و شما می‌توانید با همان کیفیتی که بدون عینک می‌دیدید؛ نگاه کنید. یعنی قرار نیست نور آبی را به طور کامل بگیرد و تغییر رنگی را در فضا ایجاد کنید. بلکه بخش مضر نور آبی را می‌گیرد و همچنان رنگ‌های سبز و قرمز را با همان کیفیت نشان می‌دهد.

همچنین فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل فقط در کاربردشان نیست. هر کدام از عدسی‌های بلوکات و بلوکنترل از متریال متفاوت و به شکل متفاوتی ساخته می‌شوند. یعنی فرمول سخت هر کدام متفاوت است و شما باید بر اساس نیاز تصمیم به خرید هر کدام از این دو عدسی کنید.

کاربرد عدسی بلوکات و بلوکنترل

کاربرد عدسی بلوکات و بلوکنترل

کاربرد عدسی بلوکنترل

بلوکنترل نوعی فیلتر است که در عدسی عینک شما قرار می‌گیرد. این فیتر هم مثل عدسی بلوکات مانعی برای عبور نور آبی است که از کامپیوتر و وسایل دیجیتالی تابیده می‌شود. معمولا عینک‌هایی که با فیلتر عدسی بلوکنترل هستند در بین اشخاصی که زیاد با کامپیوتر سر و کار دارند محبوب‌تر است.

دلیل آن می‌تواند کم‌تر خنثی کردن نور آبی نسبت به عدسی بلوکات باشد. یعنی در عدسی بلوکات نور آبی به طور کامل خنثی می‌شود و احتمال ایجاد کمی تفاوت در رنگ‌ها وجود دارد؛ اما در عدسی بلوکنترل این اتفاق نمی‌افتد و نور آبی به میزان مورد نیاز و مناسب به چشم می‌رسد. این هم یک فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل در کاربرد و محبوبیت آن‌ها است.

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل

حالا به بحث اصلیمان یعنی فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل رسیدیم. در ادامه به طور کامل و از جهات مختلف تفاوت این دو عدسی را با هم بررسی کردیم. از لحاظ کاربرد، کیفیت و موارد استفاده بررسی کردیم.

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل در کاربرد

از لحاظ کاربرد عدسی بلوکات و بلوکنترل تفاوت‌های جزئی دارند. برای مثال عدسی بلوکات حدود ۹۳ الی ۹۷ درصد مانع ورود نور آبی به چشم می‌شود؛ اما در آن سمت عدسی بلوکنترل فقط ۸۴ درصد از ورود نور مضر آبی به چشم جلوگیری می‌کند. معمولا پیشنهاد می‌شود عدسی بلوکنترل تهیه شود؛ چرا که این عدسی مقدارلازم و استاندارد نور آبی که برای سلامت مهم است، را به بدن می‌رساند. در حالی که عدسی بلوکات مقدار زیادی از این نور مفید را هم قطع می‌کند.

علاوه بر درصد و میزان جلوگیری از ورود نور آبی؛ فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل در کاربرد مراقتی آن‌ها از چشم نیز دیده می‌شود.

عدسی بلوکات سوزش، قرمزی و خستگی چشم را هنگام کار کردن به طور کامل از بین می‌برد و می‌تواند با خیال راحت ساعت‌های طولانی را با کامپیوتر، موبایل و … کار کنید. همچنین با افزایش کنتراست باعث دید بهتر می‌شود.

در آن سمت عدسی بلوکنترل نیز مانند همین عدسی بلوکات عمل می‌کند و هر گونه قرمزی، خارش و درد در چشم را از بین می‌برد؛ علاوه بر این باعث جلوگیری از سرگیجه و حالت تهوع ناشی از کار طولانی با کامپیوتر می‌شود.

فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل در کیفیت و قیمت

از لحاظ کیفیت باید بگوییم که هر دو عدسی از بهترین متریال تولید شده‌اند؛ اما به طور کلی متریال استفاده شده در عدسی بلوکات بهتر و پیشرفته‌تر از عدسی‌های بلوکنترل است. همین مسئله نیز باعث بالا رفتن قیمت عدسی بلوکات نسبت به بلوکنترل است.

موارد استفاده از هر کدام

عدسی بلوکات: با توجه به مواردی که در بالا گفته شدند و فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل، در ادامه موارد استفاده هر کدام و اینکه هر کدام از این عدسی‌ها برای چه شخصی مناسب است، صحبت می‌کنیم. به طور کلی اشخاصی که بیشتر از ۸ ساعت در روز با کامپیوتر سر و کار دارند و نور آبی مدت زمان زیادی با چشمانشان درگیر است؛ باید از عدسی بلوکات استفاده کنند.

عدسی بلوکنترل: از طرفی دیگر اشخاصی که حدودا ۳ ساعت در روز با کامپیوتر سر و کار دارند؛ بهتر است از عدسی عینک بلوکنترل استفاده کنند. این عدسی‌ها برای افرادی که ضعف در بینایی دارند و یا خستگی چشم در هنگام کار آن‌ها را اذیت می‌کند؛ بهترین انتخاب است. پیشنهاد ما برای طراحان گرافیک استفاده از عدسی بلوکنترل است.

عینک بلوکنترل طراح گرافیک

عینک بلوکنترل طراح گرافیک

عدسی بلوکات و بلوکنترل از کجا بخرم؟

اگر این هم سوال شماست به جای درستی آمدید. ما در فروشگاه عینک انصار با کیفیت‌ترین انواع عینک‌های بلوکات و بلوکنترل را در رنج قیمتی متفاوت برای شما فراهم کردیم. همچنین برای راحتی شما روش‌های مختلفی را برای سفارش محصولات فراهم کردیم که عبارتند از:

  • سفارش از طریق سایت
  • مراجعه حضوری به فروشگاه
  • خرید از طریق اینستاگرام
  • تماس تلفنی با شماره ذکر شده در انتهای سایت

فقط کافی است با خواندن این مقاله تا انتها فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل را بدانید و سپس بر اساس نیازتان اقدام به خرید کنید. در صورتی که هر گونه سوالی برای شما پیش آمد فقط کافی‌ست از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با ما در ارتباط باشید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

جمع بندی

در این مقاله از فروشگاه عینک انصار درباره فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل صحب کردیم همانطور که دیدید تقریبا از لحاظ کارایی، شبیه به هم هستند. اما عدسی بلوکات برای بعضی از افراد و عدسی بلوکنترل برای بعضی دیگر قابل استفاده است.

در فرم دیدگاه‌ها که در پایین این مقاله موجود است می‌توانید هر سوالی درباره عینک‌های بلوکات و بلوکنترل دارید بپرسید و یا تجربه‌های خود را از خرید این مدل عدسی‌ها به اشتراک بگذارید. همکاران ما در پشتیبانی در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.