اخبار و بلاگ

خوابیدن با لنز چشم

خوابیدن با لنز چشم و عوارض خطرناک آن

یکی از سوالات رایجی که در ذهن استفاده‌کنندگان از لنز طبی چشم ایجاد می‌شود؛ این است که آیا خوابیدن با لنز چشم ضرر دارد یا خیر؟ تحقیقات نشان داده‌اند که حدود یک سوم استفاده‌کنندگان از لنز چشم، شب‌ها با لنز می‌خوابند. همین مسئله نیز دلیل بسیاری از مراجعات به چشم‌پزشک به دلیل عفونت قرنیه چشم هستند. ما در این مقاله از عینک انصار قصد داریم درباره خوابیدن با لنز چشم و عوارض آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای خوابیدن با لنز

قبل از اینکه در مورد معایب صحبت کنیم، منصفانه است که اذعان کنیم که برخی از کسانی که از لنز چشم استفاده می‌کنند، گهگاه با لنزهای خود می‌خوابند بدون اینکه با مشکلات فوری مواجه شوند. به عنوان مثال، چرت‌های کوتاه ممکن است خطرات قابل توجهی نداشته باشد و برخی از کاربران از راحتی بیدار شدن با دید واضح قدردانی می‌کنند. بنابراین شروع صبح با دید واضح را می‌توان جزو مزایای خوابیدن با لنز دانست. اما به چه ارزشی؟

در دنیای پر سرعتی که ما در آن زندگی می‌کنیم، راحتی اغلب بر احتیاط ارجحیت دارد. بسیاری از کاربران لنز چشم وسوسه انگیز می‌دانند که لنزهای خود را یک شبه به خاطر بیدار شدن از خواب برای دید واضح رها کنند. با این حال، این سوال پیش می‌آید: آیا مزایای خوابیدن با لنز ارزش عواقب احتمالی را دارند؟

مزایای خوابیدن با لنز

مزایای خوابیدن با لنز

اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟

سوال اصلی که باعث شد این مقاله را منتشر کنیم، این است که اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟ بسیاری از اشخاصی که برای بهبود بینایی خود از لنز استفاده می‌کنند، دغدغه خوابیدن با لنز چشم را دارند. محققان یافته‌اند که اکثر افراد به دلیل عدم حوصله برای جدا کردن لنزها از چشم در شب، با لنز به خواب می‌روند. به گفته متخصصان، خوابیدن با لنز چشم خطر ابتلا به عفونت قرنیه را افزایش می‌دهد. این عفونت‌ها با صرف نظر از نوع لنز شما اتفاق می‌افتد. یعنی شما چه از لنز نرم یا سخت و یا لنز رنگی و تجویزی توسط پزشک استفاده می‌کنید، نباید شب‌ها هنگام خواب لنز روی چشمانتان باشد.

از این رو در ادامه این مقاله از فروشگاه عینک انصار، درباره اینکه اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟ توضیحاتی را ارائه دادیم.

اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟

اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟

عوارض خوابیدن با لنز چشم

هنگامی که با لنز چشم خود می‌خوابید، خطر عفونت چشم به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در موارد جدی، این عفونت‌ها می‌توانند باعث آسیب دائمی قرنیه و از دست دادن بینایی شوند. به طور کلی ۳ تا از مهم‌ترین عوارض خوابیدن با لنز چشم عبارتند از:

  • خطر عفونت چشم

یکی از نگرانی‌های اولیه مرتبط با خوابیدن با لنز چشم، افزایش خطر عفونت چشم است. همانطور که در پاسخ به اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟ نیز اشاره کردیم، عفونت یکی از اولین مضرات خوابیدن با لنز است. هنگامی که لنزها یک شبه باقی می‌مانند، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کنند و احتمال عفونت‌هایی مانند ورم ملتحمه و کراتیت را افزایش می‌دهند.

به تعبیر دیگر؛ یک محیط گرم و مرطوب مانند یک پلک بسته با لنز چشم، بهشت باکتری‌ها است. میکروارگانیسم‌ها دوست دارند در چنین شرایطی تکثیر شوند و خطر عفونت چشم را افزایش دهند. تخمین زده می‌شود که خوابیدن با لنزهای تماسی شش تا هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرنیه قرار می‌گیرد.

  • کراتیت باکتریایی

کراتیت باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که باکتری از طریق انگشتان شما وارد لنزهای شما شود، زمانی که لنزهای خود را در چشمانتان قرار می‌دهید یا آن‌ها را خارج می‌کنید، اگر لنزها به درستی تمیز و ضدعفونی نشده باشند، باکتری‌ها می‌توانند از لنز یا کیس نگهداری منتقل شوند.

حال در صورتی که با لنز چشم می‌خوابید، خطر کراتیت باکتریایی افزایش می‌یابد. زیرا زمانی که شما به خواب می‌روید؛ امکان ورود هر گونه باکتری به چشمتان وجود دارد. یا حتی امکان دارد در خواب و به صورت کاملا تصادفی انگشتتان را برای خاراندن چشم درون چشمتان فرو کنید. بنابراین خوابیدن با لنز چشم امکان مبتلا شدن به کراتیت باکتریای را افزایش می‌دهد.

کراتیت باکتریایی اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند باعث شود که فرد بخشی یا تمام بینایی خود را از دست بدهد. استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به این نوع عفونت را افزایش می‌دهد. به خصوص اگر در طول شب از لنزهای تماسی استفاده کنید.

عفونت چشم

عفونت چشم

  • کراتیت آکانتامبا

کراتیت آکانتامبا به دلیل عفونت ناشی از آمیب نیز می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی یا کوری شود. این نوع عفونت توسط یک ارگانیسم کوچک تک سلولی به نام آکانتاموبا ایجاد می‌شود که می‌تواند در آب، خاک، آب لوله کشی، سیستم‌های گرمایشی و وان های آب گرم یافت شود.

استفاده از لنزهای تماسی افراد را در معرض خطر ابتلا به کراتیت Ancanthamoeba قرار می‌دهد، به طوری که ۸۵٪ از افرادی که این التهاب را تجربه می‌کنند از لنز چشم استفاده می‌کنند. خوابیدن با لنز چشم در طول شب می‌تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت کراتیت آنکانتامبا کند.

  • کراتیت قارچی

کراتیت قارچی یا التهاب قرنیه ناشی از عفونت قارچی، در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. انواع قارچ‌هایی که اغلب پشت کراتیت قارچی قرار دارند؛ شامل قارچ‌هایی از گونه‌های فوزاریوم، آسپرژیلوس و کاندیدا هستند. این نوع عفونت در مناطق گرمسیری جهان شایع‌تر است، اما می تواند در هر آب و هوایی رخ دهد.

این نوع التهاب در موارد نادری پیش می‌آید (حدودا ۱ مورد از ۱۰تا). اما هنوز هم می‌توانند به دلیل خوابیدن با لنز چشم ایجاد شود.

قارچ چشم در اثر خوابیدن با لنز

قارچ چشم در اثر خوابیدن با لنز

  • کمبود اکسیژن قرنیه

قرنیه، خارجی‌ترین لایه چشم، برای حفظ سلامتی خود به اکسیژن نیاز دارد. استفاده طولانی مدت از لنز چشم، به ویژه در هنگام خواب، میزان اکسیژن رسیدن به قرنیه را محدود می‌کند. این محرومیت در اثر خوابیدن با لنز می‌تواند به مرور زمان منجر به ناراحتی، قرمزی و حتی مشکلات شدیدتر شود.

در طول خواب پلک‌های شما بسته می‌شود و سطح اکسیژن را بیشتر کاهش می‌دهد. این کمبود اکسیژن که به عنوان هیپوکسی قرنیه شناخته می‌شود، زمینه را برای مجموعه ای از مشکلات فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانیم در پاسخ به سوال اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟ به کمبود اکسیژن رسانی به قرنیه و در نتیجه آن ناراحتی، قرمزی و آسیب‌های جدی‌تر چشم اشاره کنیم.

خوابیدن با لنز چشم چگونه باعث ابتلا به عفونت می‌شود؟

قرنیه هر روز با باکتری‌ها در تماس است، اما عفونت به ندرت رخ می دهد. به این دلیل که قرنیه سالم بخشی از دفاع طبیعی چشم شما در برابر آلاینده‌ها است. اما برای عملکرد سالم، قرنیه شما هم به هیدراتاسیون و هم به اکسیژن نیاز دارد.

بنابراین در حالی که بیدار هستید، پلک زدن چشمان شما را مرطوب نگه می‌دارد و اکسیژن می‌تواند از طریق اشکی که تولید می‌کنید به داخل جریان پیدا کند. لنز چشم روی سطح چشم شما قرار می‌گیرد و میزان اکسیژن و رطوبتی که چشم شما می ‌واند به آن دسترسی داشته باشد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در حالی که شما خواب هستید، این کاهش حتی شدیدتر هم می‌شود. بدون اکسیژن کافی، سلول،های قرنیه توانایی خود را برای مبارزه موثر با باکتری‌ها از دست می‌دهند.

ترک عادت خوابیدن با لنز

در پاسخ به سوال اگر با لنز بخوابیم چه میشود؟ دیدید که خوابیدن با لنز خطرات بالقوه‌ای دارد. ما درک می کنیم که تسلیم شدن در برابر جذابیت و راحتی، وسوسه انگیز است. اما حقیقت آشکار اینجاست: عواقب بالقوه خوابیدن با لنز چشم بسیار بیشتر از راحتی کوتاه مدت است. بنابراین، چگونه می‌توانید این عادت را ترک کنید و اطمینان حاصل کنید که چشمانتان استراحتی را که شایسته آن است دریافت می‌کنند؟ در ادامه ترفندهایی را برای ترک عادت خوابیدن با لنز آورده‌ایم:

  • درآوردن لنز را تبدیل به عادت کنید: برداشتن لنز را به بخشی از روتین قبل خوابتان تبدیل کنید. در صورت نیاز یک زنگ هشدار را تنظیم کنید، اما قبل از اینکه بخوابید به انجام این کار عادت کنید.
  • روی قطره‌های چشم سرمایه گذاری کنید: اشک مصنوعی می‌تواند بهترین دوست شما قبل از خواب باشد. بعد از درآوردن لنز از قطره‌های روان کننده برای تسکین و آبرسانی مجدد چشم‌ها استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر درباره قطره اشک مصنوعی و فواید آن، روی مقاله زیر ما کلیک کنید.
  • یک عینک پشتیبان داشته باشید: همیشه یک عینک یدکی در کنار تخت خود داشته باشید برای آن شب‌هایی که برداشتن لنز غیرممکن به نظر می‌رسد.

فواید قطره اشک مصنوعی برای چشم ها + نحوه استفاده

خوابیدن با لنز چشم به صورت تصادفی

در صورتی که به طور کاملا تصادفی با لنز چشم به خواب رفتید؛ صبح که بیدار شدید، بیه سرعت سعی کنید لنز را از چشمانتان بردازید. اگر نمی‌توانید به راحتی لنز چشم را حذف کنید، آن‌ها را نکشید. چند قطره از محلول تماسی استریل را در چشمان خود بریزید؛ پلک بزنید و دوباره امتحان کنید.

چرا خوابیدن با لنز بد است؟

وقتی می خوابید، چشمان شما به اندازه زمانی که بیدار هستید اکسیژن دریافت نمی‌کند. این به این دلیل است که کمتر پلک می‌زنید و پلک‌های شما کاملا بسته می‌شود. استفاده از لنزهای تماسی در هنگام خواب می‌تواند میزان اکسیژن دریافتی چشمان را حتی از این مقدار هم بیشتر کاهش دهد.

بدون اکسیژن کافی، قرنیه شما ممکن است تحریک و ملتهب شود. این در ادامه می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات چشمی شود. تمامی این موارد و عوارض خوابیدن با لنز چشم را در بالا آوردیم.

چرا خوابیدن با لنز بد است؟

چرا خوابیدن با لنز بد است؟

پیشگیری از مشکلات چشمی

خوابیدن با لنز می‌تواند چشمان شما را در معرض خطرات بسیاری قرار دهد. بعضی از این خطرات ممکن است به قدری جدی باشند، که نیاز به عمل جراحی داشته باشید. بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. اگر از لنز استفاده می‌‎کنید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از مشکلات چشمی انجام دهید:

  1. خوابیدن با لنز چشم ممنوع! حتی برای یک بار.
  2. برای معاینات منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.
  3. لنزهای خود را طبق دستورالعمل سازنده تعویض کنید.
  4. هر روز از محلول لنز تازه برای تمیز کردن و نگهداری لنزهای خود استفاده کنید.
  5. قبل از گذاشتن یا درآوردن لنزهای خود، دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
  6. اگر هر گونه مشکل چشمی مانند قرمزی، درد یا تورم را تجربه کردید، فوراً لنزهای خود را بردارید و به چشم پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌های لازم استفاده از لنز چشم

یکی از پزشکان معروف آمریکا می‌گوید:«چشم‌های شما حساس هستند و بسیار مستعد آسیب هستند، بنابراین مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است. به این فکر کنید که وقتی چشمانتان به هر طریقی تحریک شده است، چقدر سخت است که روزتان را بگذرانید. در ادامه چند توصیه مهم برای استفاده از لنز چشم آورده‌ایم. با دقت بخوانید.

  • از خوابیدن با لنز چشم جلوگیری کنید.
  • قبل از استفاده از لنز چشم دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • لنزهای خود را فقط با محلول لنزهای تماسی بشویید. آب لوله کشی می‌تواند حاوی ریزذرات باشد که می‌تواند چشم شما را تحریک کند.
  • لنزها را به آرامی با نوک انگشتان خود مالش دهید تا باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که به سطح چسبیده‌اند را از بین ببرید، سپس آن‌ها را دوباره در یک محلول جدید بشویید.
  • برای کاهش باکتری هر سه تا چهار ماه یک بار جعب نگهدارنده لنز چشم را تعویض کنید.
  • لنزها را هر روز در یک محفظه تمیز با محلول تازه نگهداری کنید.
نکات مراقبت از چشم

نکات مراقبت از چشم

علائم عفونت چشم

در صورتی که روزی به اشتباه خوابیدن با لنز چشم را انجام داده‌اید و حالا می‌خواهید ببینید که آیا چشمانتان دچار عفونت شده‌اند با نه؛ می‌توانید با توجه به حالت‌های زیر تشخیص دهید.

اگر کاهش دید، قرمزی، آبریزش و ترشح را تجربه کنید، ممکن است عفونت چشم داشته باشید. در صورتی که برداشتن لنز به تحریک کمک نمی‌کند، وقت آن است که به چشم پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که در بالا هم خواندید؛ خوابیدن با لنز چشم برای چشمان خطرناک است و باید از آن اجتناب کنید. چرا که این کار منجر به عفونت چشم می‌شود و در صورتی که عفونت چشم پیشرفت کند؛ می‌تواند به طور کامل بینایی را از بین ببرد. بنابراین باید هر شب به طور مرتب لنز را از چشمان خود خراج کنید و چشمانتان را با محلول مخصوصی که پزشک تجویز کرده است؛ شست‌وشو دهید.

شما می‌توانید نظرات و یا سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها در پایین مطرح کنید. متخصصین ما به سرعت به سوالات شما پاسخ خواهند داد. خوشحال می‌شویم نظرات شما را درباره این مقاله در بخش دیدگاه‌ها بخوانیم.

سوالات متداول

۱- آیا می توانم گهگاه با لنزهای تماسی خود بدون عواقب بخوابم؟

در حالی که چرت کوتاه ممکن است خطرات قابل توجهی نداشته باشد، توصیه می‌شود قبل از خواب لنزهای خود را بردارید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

۲- آیا علائم خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن با لنزهای تماسی مشکل ایجاد کرده است؟

علائمی مانند قرمزی، ناراحتی و تاری دید می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بالقوه باشد و به دنبال مراقبت فوری پزشکی توصیه می‌شود.

۳- آیا می‌توانم بین عینک و لنز چشم، برای استفاده در شب جابجا شوم؟

بله، استفاده از عینک در شب به چشمان شما از لنزهای تماسی استراحت می‌دهد و سلامت کلی چشم را بهبود می‌بخشد.

منابع: https://www.sleepfoundation.org/physical-health/sleeping-with-contacts-in

https://www.healthline.com/health/eye-health/sleeping-with-contacts#eye-care-tips

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.